References
↑1 | Città antiche edilizia nuova, u: Città antiche edilizia nuova, Edizioni Scientifiche Italiane, Napoli 1959, 63–94. S talijanskog preveo Marko Špikić. |
---|---|
↑2 | Aludiram osobito na spise Antonija Cederne, objavljene u tjedniku Il Mondo i na članak Cesarea Brandija, o kojem ću više reći nešto kasnije. (Izvorna Paneova bilješka). Cederna (1921–1996) je bio novinar i političar koji je objavljivao u novinama Lo Spettatore italiano i Il Mondo (te su novine bile objavljivane od 1949. do 1966) raspravljajući o problemima poratne obnove, rušenjima u starim gradovima i spekulaciji. Brandi (1906–1988) je bio povjesničar umjetnosti, likovni kritičar, jedan od najistaknutijih poratnih teoretičara restauriranja Italije. |
↑3 | la invocata intangibilità: ovu je nedodirljivost, ili odmak, već 1918. postulirao Giovannoni, pišući o „odnos[u] volumena i prostora spomenika i susjednih novogradnji. To može obuhvaćati udaljenost koju valja ostaviti kao ‘područje poštovanja’ između novih zdanja i spomenika.“ Usp. Gustavo Giovannoni, Spomenički ambijent, u: Spomenici i ambijenti, Zagreb 2018, 189. |
↑4 | Opis spekulativne logike, koja se u talijanskom poraću pretapala u permisivne politike većih ili manjih gradova, osjeća se i u hrvatskom posljednjem poraću, gdje je kategorija ambijentalne vrijednosti – primjerice kod prostora „Paromlina“ i „Gredelja“ u srcu Zagreba – shvaćena kao sinonim za slabiji i propusni stupanj zaštite, odnosno odgoda koja će omogućiti zapuštanje, pustošenje, rušenje i supstituiranje. |
↑5 | Rosario Assunto u nedavnom spisu Job e Hobby (Civiltà delle macchine, I, 1956) razvija zanimljiva razmatranja i svjedočanstva o odnosu igre i rada te o obećavajućoj mogućnosti da moderni svijet nadvlada pasivnost i prinudnost koju je lažna moralistička predaja dosad pripisivala pojmu rada. (Izvorna Paneova bilješka). Assunto (1915–1994) je bio talijanski estetičar koji je od 1956. do 1981. predavao u Urbinu. |
↑6 | Walter Gropius, Un nuovo capitolo della mia vita, u: Casabella, prosinac 1953. – siječanj 1954. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑7 | Izvrsno talijansko iskustvo je Burza roba Giovannija Micheluccija u Pistoiji, koje se često navodi jer predstavlja, nažalost, rijedak, ali i uzoran slučaj. (Izvorna Paneova bilješka). Michelucci (1891–1990), toskanski arhitekt, poznat po izgradnji središnje željezničke postaje Firence, Santa Maria Novella, između 1932. i 1934. Burza u arhitektovoj rodnoj Pistoiji interpolirana je 1950. u povijesnu jezgru nedaleko krstionice i katedrale te je postala jednom od najpoznatijih građevina Italije u poratnoj obnovi. Michelucci je 1945. osnovao časopis La Nuova Città u kojem su godinu dana vođene rasprave o načelima obnove, među ostalim o razorenom središtu Firence. |
↑8 | Američki arhitekt Frank Lloyd Wright (1867–1959), tvorac organičke arhitekture. Godine 1952. dobio je narudžbu za izgradnju kuće Angela i Savine Masieri na mletačkom Velikom kanalu. Nakon pogibije Angela stambena je građevina prenamijenjena u zakladu. Wright je 1953. u New Yorku prezentirao projekt građevine trokutnog tlocrta bez prethodnog odobrenja mletačkih vlasti. Do 1955. vođena je međunarodna polemika u koju se uključio i književnik Ernest Hemingway, a projekt je nakraju odbačen. |
↑9 | Ovdje prenosim temeljnu kategoriju kojom sam se služio u polemici koja je vođena oko Wrightova projekta, na stupcima tjednika Il Mondo. (Izvorna Paneova bilješka). Vjerojatno je riječ o članku pod naslovom Disaccordo architettonico („Arhitektonski nesklad“), Il Mondo, VI/9, 2. ožujka 1954, 12. |
↑10 | Tu je zanimljivo primijetiti da je na drugoj strani palače Balbi nedavno potajice nadodan još jedan kat unutar potkrovlja, a da to nije izazvalo nikakav prosvjed. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑11 | Istina je da su brojni glasoviti ulomci arhitekture preneseni u europske muzeje osobito tijekom proteklog stoljeća. Valja se primjerice sjetiti babilonskog procesijskog puta i Miletskih vrata iz Berlinskog muzeja, renesansnih vrata iz Cesene i brojnih srednjovjekovnih ulomaka u londonskom Muzeju Viktorije i Alberta, španjolskih i francuskih klaustara koji su rekonstruirani u muzeju Fort Tryon u New Yorku. Sva su ta djela vrlo sjetna, premda se ništa ne bi moglo odvratiti onome tko bi slične oblike umjetničkog genocida opravdavao tvrdnjom da bi gotovo svi ti ostaci već bili nestali ili da bi bili svedeni na bezlične ruševine da nije bilo nekoga tko se pobrinuo da ih preseli. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑12 | Dajući prednost cjelini pred pojedinošću, Pane prati stajališta Carla Ceschija iz 1943. o urbanističkom uređenju bombardirane Genove (pogledati Bibliografiju), istodobno otvarajući prostor teorijskog sagledavanja i praktičnog interveniranja u urbanim ambijentima poratne Italije, što je dovelo do studija Alda Rossija i interpolacija Giovannija Micheluccija, skupine BBPR, Carla Scarpe i Giancarla De Carla. |
↑13 | Objavljen u časopisu L’Architettura. Cronache e storia u rujnu 1956, 356–360. (Izvorna Paneova bilješka). Izvorni naslov Brandijeva članka je Processo all’architettura moderna. |
↑14 | Bruno Zevi (1918–2000), talijanski arhitekt, povjesničar, kritičar i teoretičar modernističke arhitekture školovan na Harvardu, promicatelj Wrightovih koncepata, autor knjiga Prema organičkoj arhitekturi (1945), Znati gledati arhitekturu (1948), Povijest moderne arhitekture (1950), kao i brojnih monografija arhitekata, osnivač utjecajnih poratnih časopisa Metron i L’Architettura. Cronache e storia. |
↑15 | Architettura e letteratura („Arhitektura i književnost“), u svesku Architettura e arti figurative, Venezia 1948. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑16 | Ti se pojmovi, kao i teorija i primjeri, nalaze u Croceovu svesku Pjesništvo. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑17 | Šteta učinjena iskorištavanjem ovih malih zelenih pluća uistinu je velika iako nije odveć vidljiva. Sorrento, čisto da se spomene jedan tipičan primjer, maleni je grad koji gotovo netaknutim čuva grčko-rimski obris; dok se priprema gradska regulatorna osnova, građevinska spekulacija žuri se iskoristiti malobrojne zelene zone koje preostaju unutar opsega tijesnih uličica. (Izvorna Paneova bilješka). Paneov apel na tragu je upozorenja De Angelis D’Ossata iz 1944. u tekstu Poštujmo naše stare i lijepe gradove! Tamo se pisac zalaže za urbanističko prorjeđivanje (diradamento edilizio) unutrašnjosti blokova. |
↑18 | U izvorniku stoji: „Znate da ljudi poput Benvenuta, jedinstveni u svojoj profesiji, ne moraju biti obvezani zakonima“. Usp. Benvenuto Cellini, La vita di Benvenuto Cellini, orefice e scultore fiorentino, Torino 1852, 213. |
↑19 | Usp. Cesare Brandi, Processo all’architettura moderna, L’Architettura. Cronache e storia, II/11, 1956, 360: „…odgovornost za ove stvari pada na sve jer se zaštita svete baštine kakva je umjetnička mora ticati upravo svih građana, pa onaj tko se drži subjektom, a ne objektom uljudbe ne može biti uvjeren da je može prebaciti na takozvane kompetentne urede.“ |
↑20 | Uspostava registra arhitekata odabranih temeljem natječaja, što sam predložio u Bollettino del consiglio nazionale degli architetti u lipnju 1956, mogla bi i upravi i privatnim osobama pružiti vrijednu pomoć glede mnogih pitanja koja zahtijevaju posebnu kulturu i profesionalno stajalište, a ne samo upravno iskustvo. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑21 | L’Istituto Nazionale dell’urbanistica (INU) osnovan je 1930. kao izraz duha vremena, uobličenog osobito nakon 1922. i velikih preobrazba u središtima talijanskih gradova pod fašističkom upravom. Nakon rata Institut je u studenom 1949. donio novi Statut koji je na snazi i danas. |
↑22 | Azienda nazionale autonoma delle strade: društvo osnovano 27. lipnja 1946. Već je 1928. osnovano Državno autonomno društvo za ceste (Azienda autonoma statale della strada, AASS), koje se bavilo i cestogradnjom u afričkim kolonijama. |
↑23 | Objavljenog kao poseban broj časopisa u lipnju 1955, potom ponovno tiskanog u zasebnom svesku. Ovdje ću spomenuti zgodu jednog Engleza, gosta na amalfijskoj obali, koji je prije nekoliko godina običavao izlaziti noću i paliti reklamne panoe koji nagrđuju krajolik divne primorske ceste. Već je bio uspio uništiti određen broj panoa kada je, nažalost, otkriven i globljen. Valja podsjetiti i na nedavan hrabar nagovor Marmidonea upućen mladim sveučilištarcima da unište plakate na stupcima tjednika L’Europeo. (Izvorna Paneova bilješka). Iza pseudonima Marmidone krio se novinar i historičar Indro Montanelli (1909–2001). |
↑24 | Ian Douglas Nairn (1930–1983) bio je kritičar arhitekture, autor pojma Subtopia kojim je obilježio gubitak duha mjesta. |
↑25 | Nairnova i Paneova kritika reklamnih panoa dio je europske konzervatorske predaje još od početka 20. stoljeća. Nakon osuda postavljanja nametljivih reklama na povijesne građevine u starim gradovima u Katekizmu zaštite spomenika Maxa Dvořáka 1916. protivljenje tim pojavama u percepciji čitavih ambijenata vidi se i u 7. članku Atenske povelje 1931. godine. |
↑26 | Zato bi bilo nužno da smo kapitalizirali tragična iskustva iz naše nedavne prošlosti, a ne da smo uzmakli u opadanje, u kojem, u vidu pokrajinske demokracije, neuznemireno preživljava stara i sažaljiva retorika. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑27 | Kao najviše kritičko bilježenje moderne urbanističke drame, preko viđenja koje nije strogo tehničko, nego povijesno i ljudsko, valja razmotriti knjigu Lewisa Mumforda The Culture of Cities, London 1938, i, osobito, u već spomenutom smislu, poglavlje Smeteni industrijski grad. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑28 | Pane bilježi stanje u Napulju, utjelovljeno izgradnjom nebodera Cattolica Assicurazioni u povijesnom središtu prema projektu Stefanije Filo Speziale, Carla Chiurazzija i Giorgija di Simone od 1954. do 1957. Spekulacijom građevinskog zemljišta u gradu bavio se i redatelj Francesco Rosi u filmu Ruke nad gradom 1963. |
↑29 | Milanski trijenale održava se od 1933. godine u Palači umjetnosti arhitekta Giovannija Muzija. Pane vjerojatno misli na X. trijenale iz 1954. kojem je tema bila prefabrikacija i industrijski dizajn, a sudjelovale su skandinavske zemlje i Nizozemska. |
↑30 | Pier Luigi Nervi (1891–1979), konstruktor, koautor nekih od najvažnijih građevina Italije 20. stoljeća (neboder Pirelli u Milanu, 1955–1959, Palazzetto dello Sport u Rimu, 1956–1957, Palača rada u Torinu, 1961). |
↑31 | Architettura do’oggi, zbirka del Viesseux, II, 13. Usprkos zadrškama i kritičkim primjedbama upućenim Nerviju, njegov svezak Costruire correttamente držim najživljim doprinosom rješavanju problema vezanih uz kulturnu spremu na arhitektonskim fakultetima u Italiji u posljednjih nekoliko godina. (Izvorna Paneova bilješka). |
↑32 | Simone Weil (1909–1943), francuska filozofkinja, mističarka i politička aktivistica. Pane se vjerojatno referira na djelo Oppression et liberté, objavljeno 1955. na francuskom. |
↑33 | C. G. Jung, L’io e l’inconscio, Torino 1948, 49. (Izvorna Paneova bilješka). |