References
↑1 | Objavljeno pod naslovom I restauratori u: Daniela Lamberini, Teorie e storia del restauro architettonico, Polistampa, Firenze 2003, 77-88. S talijanskoga prevela Ana Vukadin. |
---|---|
↑2 | Boito održava predavanje u Torinu 7. lipnja 1884. povodom Opće talijanske izložbe, unutar tzv. Srednjovjekovnog kaštela (Borgo medievale), sklopa replika pijemontskih povijesnih građevina nastalih prema istraživanju i projektu arhitekta-restauratora Alfreda D’Andradea. |
↑3 | Ovdje se Boito vjerojatno referira na početne rečenice iz Manifesta Društva za zaštitu starih građevina iz 1877, gdje se također govori o pojavi „novog zanimanja“ ili novog senzibiliteta za stare spomenike umjetnosti u posljednjih pedeset godina, koji je, međutim, stilskim restauriranjem doveo do razaranja baštine, goreg od prevrata, nasilja i zanemarivanja. |
↑4 | Fabrizio Galliari (1709-1790), scenograf, 1742. radio u Regio ducal teatru u Milanu. Potječe iz obitelji scenografa i vedutista djelatnih od 16. do 18. stoljeća. |
↑5 | Bibbienom: Boito ne piše o kojem je konkretno članu porodice riječ, pa se može raditi o Ferdinandu (1657-1743), njegovu bratu Francescu (1659-1739.) ili o Ferdinandovim sinovima Alessandru (1687-oko 1769), Giuseppeu (1696-1757.) ili Antoniju (1700-1744). Svi su se bavili kazališnom scenografijom u teoriji i praksi, a bili su i graditelji kazališta u Veroni, Rimu, Mannheimu, Beču, Dresdenu, Pragu, Bayreuthu i Bologni. |
↑6 | Giambattista Tiepolo (1696-1770), slikar iz Venecije, jedan od glavnih predstavnika rokoko-slikarstva u Europi. Od važnijih djela su zidne slike u nadbiskupskoj palači u Udinama (1726-1730), platna za Scuola del Carmine u Veneciji (1743.) i freske u Rezidenciji u Würzburgu (1751-1753). |
↑7 | Giovenale Boetto (1604-1678), inženjer, arhitekt i topograf. Projektirao crkvu sv. Sebastijana u Fossanu, druge crkve u Pijemontu i vile za obitelj Savoia. |
↑8 | Jacques Callot (oko 1592-1635), francuski grafičar i crtač. |
↑9 | Guglielmo Caccia, zvan Moncalvo (1568-1625), slikar brojnih fresaka u Pijemontu i Lombardiji. |
↑10 | Bernardino Lanino (oko 1512-oko 1583), slikar, od 1546. u Milanu, djeluje pod utjecajem Gaudenzija Ferrarija. |
↑11 | Gaudenzio Ferrari (1480-1546), slikar, pod utjecajem Bramantina, Perugina, Leonarda i Correggia. Glavno djelo su mu freske u crkvi San Cristoforo u Vercelliju (1532-1534). |
↑12 | Defendente de Ferraris (oko 1480/85-oko 1540), pijemontski slikar. |
↑13 | Gerolamo Giovenone (oko 1490-1555), slikar djelatan u Vercelliju, prvo pod utjecajem Ferrarisa, potom Gaudenzija Ferrarija. |
↑14 | Ambrogio da Fossano Borgognone (ili Bergognone, vijesti od 1481. do 1522), s Vincenzom Foppom glavni predstavnik lombardskog slikarstva prije dolaska Leonarda. Pored Leonardova utjecaja u djelu mu se osjeća i utjecaj francuskog i njemačkog slikarstva. Djela mu se nalaze u Milanu, Certosi di Pavia i Bergamu. |
↑15 | Crkva sv. Petra (del Cimitero), s dvije apside, podignuta u 12., proširena u 15. stoljeću, kada nastaju i freske s prikazima iz Djevičina života. |
↑16 | Opatija S. Antonio u Ranversu, zapadno od Torina, osnovana sredinom 12. stoljeća, ukinuta 1776. za Pija VI. Faze izgradnje crkve od 13. do 15. stoljeća, kada je i oslikana. Slike koje spominje Boito naslikao je torinski umjetnik Giacomo Jacquerio oko 1430. godine. Prikazao je Navještenje, Svetog Petra i Pavla, Molitvu u vrtu, Uspon na Kalvariju i četiri evanđelista. |
↑17 | Pismo se datira oko 1519. godine. Usp. hrvatski prijevod Suzane Glavaš u: Rafael Santi, Poslanica papi Leonu X., Nuntius 26, 17-25, ovdje 20. |
↑18 | Antonio Aver(u)lino, Filarete (oko 1400-oko 1469), talijanski arhitekt, kipar i teoretičar arhitekture i gradogradnje. Autor reljefa na ulaznim vratima u rimsku crkvu sv. Petra, građevina u Milanu (Ospedale Maggiore) i traktata o arhitekturi nalik romanu o desetodnevnoj izgradnji grada Sforzinde. |
↑19 | Ospedale Maggiore, sklop građen za Francesca Sforzu, započet 1456. kao jedan od prvih primjera renesansne arhitekture u Lombardiji, izgradnju je nastavio Guiniforte Solari. |
↑20 | Filarete, Trattato di architettura, knjiga 8. |
↑21 | Boito se prisjeća svojeg studija na Akademiji u Veneciji oko 1848. godine. |
↑22 | Možda se odnosi na Francesca Lazzarija (1791-1871), klasicističkog arhitekta u Paladijevu duhu, kojeg je Selvatico naslijedio na mletačkoj Akademiji. Lazzari je bio miljenik Giannantonia Selve, kojeg je nakon njegove smrti 1819. naslijedio na katedri. Natjecao se za crkvu San Antonio u Trstu. |
↑23 | Filippo Juvarra (1676-1736), arhitekt rodom iz Messine. Formirao se u Rimu kod Carla Fontane, prvo se bavi kazališnom arhitekturom i scenografijom. Potom djeluje u Torinu (1717. započeta gradnja bazilike Superga, 1718.-21. gradi pročelje palače Madama). Pored Rima, djelovao je još u Lisabonu i Madridu. |
↑24 | Guarino Guarini (1624-1683), arhitekt, djeluje u Torinu od 1666, nastavljajući gradnju crkve San Lorenzo. Karl Emanuel II. ga je 1668. imenovao za inženjera i matematičara, naručujući izgradnju Kapele Svetog Pokrova. Autor je arhitektonskih rasprava Modo di misurar le fabbriche i Architettura civile, objavljenih postumno. |
↑25 | Baccio Pontelli (oko 1450-1492), arhitekt i inženjer rodom iz Firence. Od 1479. djeluje na dvoru u Urbinu pod vodstvom Francesca di Giorgia i Lucijana Vranjanina. Od 1481. djeluje u Rimu: gradi utvrdu u Ostiji, restaurira papinske utvrde u Iesiju, Senigalliji i Osimu. Vasari mu pripisuje rimske crkve San Pietro in Montorio i Santo Spirito in Saxia. |
↑26 | Meo del Caprino (Amedeo di Francesco, 1430-1501), arhitekt rodom iz Settignana. Djeluje u Ferrari 1453-1461, od 1462. u Rimu (radi na palači sv. Marka, odnosno Palazzo Venezia). Od 1467. do 1470. u Vatikanu radi na Loži blagoslova za pape Pavla II. i Siksta IV. U Firenci 1490-1491. sudjeluje na natječaju za dovršenje pročelja katedrale. Potom do 1498. radi u Torinu na izgradnji katedrale. |
↑27 | Katedrala sv. Ivana Krstitelja u Torinu. |
↑28 | Vjerojatno misli na Castello degli Acaja, kaštel od opeke iz 15. stoljeća, na koji je Juvarra 1721. prislanja barokno pročelje Palače Madama. Sklop je na Popisu svjetske baštine UNESCO-a od 1997, skupa s ostalim rezidencijalnim građevinama obitelji Savoia. |
↑29 | Crkva Santa Maria della Consolazione ima ranokršćanske slojeve, a izgrađena je na jednom od ugaonih tornjeva antičkog Torina (Julia Augusta Taurinorum). Crkva je u 11. stoljeću pretvorena u opatijsku crkvu, kada je izgrađen i zvonik, koji Boitu privlači pozornost. Pisac, znakovito, uopće ne spominje dominantni barokni izgled crkve koji duguje radu velikih arhitekata Guarinija i Juvarre. |
↑30 | Porta Palatina su rimska gradska vrata antičkog Torina na sjevernom dijelu gradskih zidina, sagrađena u 1. stoljeću pr. Krista. Porta principalis dextera su vodila na cardo maximus grada, a izvan njega prema Milanu (Mediolanum). Vrata su u 11. stoljeću pretvorena u castrum, a uspjela su preživjeti planove za rušenje u 18. stoljeću. Nakon ujedinjenja Italije postaju nacionalni spomenik na kojem je krajem 19. stoljeća radio D’Andrade koji je vrata oslobodio prigradnji. Posljednji veliki restauratorski zahvat vrata su doživjela u fašističko doba 1930-ih godina, kada su porušene okolne građevine a postavljene su i statue Cezara i Augusta. |
↑31 | Nesačuvana izduljena građevina unutar Parco del Valentino, s dva bočna dvoetažna tornja. |
↑32 | Riprodurre: Boito je pojam rabio već 1861. u postupku stilskog restauriranja Tičinskih vrata (Porta Ticinese) u Milanu. Ovdje je riječ o opisivanju aktualnog problema krize arhitektonske invencije koja u bogatstvu vrela vidi vlastitu neplodnost. |
↑33 | Pojam compiere je 1842. koristio Emilio De Fabris, a 1883. se spominje i u Načelima restauriranja usvojenima na skupu arhitekata i inženjera u Rimu. |
↑34 | U ovoj se rečenici nalazi bit problema u razumijevanju zaštite kulturne baštine na kraju 19. stoljeća u Europi, koji je doveo do krilatice Konzervirati, a ne restaurirati!, prevladale u zemljama njemačkoga govornog područja na prijelazu 19. u 20. stoljeće. Pritom valja uzeti u obzir da se pojam restauro, usprkos prevlasti ideje konzerviranja, ipak uspio održati, pa se u Italiji i danas češće govori o „kulturi restauriranja“ nego „kulturi konzerviranja“, iako se uglavnom misli na neinvazivno postupanje. |
↑35 | Apograf: od lat. apogrăphum i grč. ἀπόγραϕος, u tekstualnoj kritici je riječ o vjernoj rukopisnoj kopiji izvornika. |
↑36 | Ta pomama (furia) započinje u prvoj polovici 16. stoljeća natječajem za Laokoontovu skupinu, koja je integrirana pod vodstvom Giovannija Angela Montorsolija. |
↑37 | Iskapanja Karakalinih termi započinju već pod Sikstom IV. (pontifikat 1471-1484), a 1545. i 1546. izvode se prema nalogu Pavla III. Farnese, kada se otkrivaju statue Herkula, Kažnjavanja Dirke (Bik Farnese) i Flora Farnese. Sva su djela do selidbe u Napulj koncem 18. stoljeća čuvana u rimskoj palači Farnese. Noge Herkula izradio je kipar Guglielmo della Porta. Izvorne su otkrivene 1560. u mjestu Frattocchie (antički lokalitet Bovillae) na Apijskoj cesti, 20 km od Rima. Ti su komadi čuvani također u zbirci Farnese a vraćeni su izvornom djelu nakon 1787. i selidbe zbirke u Napulj. |
↑38 | Bik Farnese, mramorna kiparska skupina iz napuljskog Nacionalnog arheološkog muzeja, izvorno u palači Farnese u Rimu. Otkrivena 1545. u Karakalinim termama, gdje je služila kao zdenac. Riječ je o rimskoj kopiji iz 1. ili 3. stoljeća n. e. |
↑39 | Winckelmann upozorava u predgovoru svoje Povijesti umjetnosti starog vijeka iz 1763. da je Wright povjerovao da je moderna violina u ruci Apolona zapravo izvorno antičko djelo. U prvom (dresdenskom) izdanju Geschichte der Kunst se Bernini ne spominje (str. xviii), no Boito je jamačno čitao talijansko izdanje iz 1779, u kojem se govori o restauriranju obavljenom alla metà del secolo scorso. Usp. Giovanni Winckelmann, Storia delle arti del disegno presso gli antichi, sv. 1, Imperial monistero di S. Ambrogio Maggiore, Milano 1799, xix. |
↑40 | L’Arrotino iz firentinskih Uffizija je postao Scorticatore di Marsia zahvaljujući tvrdnji antikvara Leonarda Agostinija (1593-1676). Boito je o tome mogao čitati u djelu Reale Galleria di Firenze illustrata, Serie IV: statue, bassirilievi, busti e bronzi, sv. 1, Firenze 1817, 106-111. Djelo je iskopano u prvoj četvrtini 16. stoljeća, prvo se nalazilo u zbirci bankara Agostina Chigija u Rimu da bi od 18. stoljeća preselilo u medičejske zbirke u Firencu. |
↑41 | Leon X. je stihove sastavio kao kardinal. Boito je podatak mogao preuzeti iz papina životopisa koji je sastavio engleski historičar William Roscoe i objavio 1805. Talijansko izdanje: Guglielmo Roscoe, Vita e pontificato di Leone X, sv. 11, Sonzogno, Milano 1817, 12-13. |
↑42 | Riječ je o statui Apolon Barberini iz münchenske Gliptoteke, rimskoj skulpturi iz 1-2. st. n.e. |
↑43 | Pavao III, papa Alessandro Farnese, rođen 1468, pontifikat 1534-1550. Nakon Pljačke Rima 1527. odlučio uspostaviti službu Povjerenika za starine (Commissario alle antichità), koja je postojala do 1870. godine. |
↑44 | Navodne Michelangelove riječi nemmeno un dito vorrei fare, nè saprei fare a questa statua donose se u knjizi Real Museo Borbonico, sv. 3, Napoli 1827, str. 7, u opisu statue. |
↑45 | Guglielmo della Porta (1515-1577), kipar i restaurator. Do 1530. djeluje u Milanu, potom u Genovi gdje je sudjelovao na izgradnji palače Doria. Od 1546. djeluje u Rimu. Ondje ulazi u krug Sebastiana del Piomba i Michelangela. Od 1555. do 1575. radio na grobnici pape Pavla III. u sv. Petru. |
↑46 | Atenjanin Glykon napravio je kopiju djela u 2. st. n. e. |
↑47 | Usp. Plinije St., Nat. hist., 36.37. |
↑48 | U izvorniku scornacchiato, potučen, poražen, pokisao, osramoćen, igra riječi na prezime kipara Agostina Cornacchinija koji je 1725-27. restaurirao skupinu tako da je mladićima obnovio ruke, niječući ranije rješenje Jacopa Sansovina (prim. A. Vukadin i M. Špikić). |
↑49 | Psiha iz Capue čuva se u napuljskom Nacionalnom arheološkom muzeju. |
↑50 | Pincio je rimski brežuljak na kojemu je od sredine 19. stoljeća postavljeno preko dvjesto poprsja uglednih književnika, umjetnika, znanstvenika i drugih značajnih ličnosti rimske i talijanske povijesti. U parku su prikazane samo tri žene, a zanimljiv je odnos prema tim umjetničkim i povijesnim spomenicima u prvim desetljećima Kraljevine Italije. (Prim. A. Vukadin i M. Špikić). |
↑51 | Prijevod prema: Biblija: Stari i Novi zavjet (ur. Jure Kaštelan, Bonaventura Duda), Zagreb, Kršćanska sadašnjost, 1980. (Prim. A. Vukadin). |
↑52 | Niccolò Tommaseo (1802-1874), književnik, lingvist, preporoditelj iz Šibenika, školovan u Splitu. Izgnanik zbog sukobljenja s austrijskim vlastima u Italiji, Francuskoj, Korzici, Krfu. Umro u Firenci. |
↑53 | Usp. Niccolò Tommaseo, Pensieri morali, Cappelli, Modena 1845, 229-230. |
↑54 | Buttar via: nije do kraja jasno misli li Boito na uklanjanje („de-restauriranje“) integriranog dijela ili na njegovo apstrahiranje u percepciji djela. Spomenuti pojam de-restauriranja pojavio se koncem 20. stoljeća u kritici i historiji konzerviranja. |
↑55 | cavati. |
↑56 | ricomposto. |
↑57 | Lorenzo Bartolini (1777-1850), kipar rodom iz Toskane. Rana mladost u Firenci, formira se u radionicama na alabastru u Volterri. U dvadesetoj odlazi u Pariz, u radionicu slikara Davida. Od 1808. predaje na Akademiji u Carrari. Tada izvodi skulpture Napoleona, kojeg je posjetio na Elbi. U Firenci od 1814. do smrti. Nadahnuo se djelima talijanskih kipara 15. stoljeća. Za groficu Sofiju Zamojsku je izveo grobnicu u crkvi Santa Croce. U istoj je crkvi načinio i spomenik renesansnom arhitektu i teoretičaru umjetnosti Leonu Battisti Albertiju. Od 1839. je predavao na firentinskoj Akademiji lijepih umjetnosti. Za nišu na firentinskim Uffizima je 1846. izveo statuu Machiavellija. Godinu dana kasnije otputovao je u Rim kako bi izveo poprsje pape Pija IX. |
↑58 | Markiza Poldi: Rosina Trivulzio (1800-1859), udata 1819. za Giuseppea Poldija Pezzolija, bogatoga nasljednika. Od 1881. se u obiteljskoj palači nalazi Museo Poldi Pezzoli. |
↑59 | Usnuli Kupidon: Michelangelovo djelo iz 1490ih, predstavljeno kao antičko. |
↑60 | Kardinal od Svetog Jurja: riječ je o kardinalu Raffaelu Riariju (1461-1521). |
↑61 | Isabella d’Este (1474-1539), učena markiza, kupovala starine iz Rima i grčkih otoka, 1502. otkupila Michelangelova Kupidona. Isabella je Kupidona ljubomorno čuvala u svom Studiolu. |
↑62 | Rimski pisac iz 1. st. n.e., rodom iz Makedonije, pod Augustom oslobođen ropstva. Pod Ezopovim utjecajem piše basne u doba Tiberija i Klaudija. Pisao o krivotvorenju potpisa antičkih kipara. |
↑63 | materiale conservazione. |
↑64 | benefico provvedimento. |
↑65 | Michelangelov David izložen je od 1872. u firentinskoj Galeriji Akademije, dok se na trgu gdje je izvorno bio postavljen od 1910. godine nalazi kopija. Boito kritizira De Fabrisov projekt Tribune u Akademiji iz 1872. |
↑66 | Bescvjetnjače su stari taksonomski naziv za biljke koje nemaju cvjetove, već se razmnožavaju sporama. Ovdje vjerojatno označavaju gljivice, mahovinu i lišajeve. (Prim. A. Vukadin). |
↑67 | Domenico Michelini je 1729. prenio Tizianovu sliku na platnu Dijete u rimsku palaču Altieri. Spominje se kao dobar restaurator, „izvrstan u reparaciji slika, vješti poznavatelj tajne uklanjanja bojanog sloja sa slike i njegova prenošenja na novo platno“. Usp. Alessandro Conti, A History of the Restoration and Conservation of Works of Art, Butterworth-Heinemann, Oxford 2007, 142. |
↑68 | Pierre Picault – zapravo Robert Picault, 1705-1781, restaurator sredine 18. stoljeća koji je radio na prenošenju izvornika na nove podloge. |
↑69 | Lodovico Pozzo, poznat i kao Pozzoserrato, pravoga imena Lodewijk Toeput (oko 1550-1603/05), slikar i grafičar iz Flandrije. Nakon boravka u Veneciji od 1582. u Trevisu. Blizak Tintorettu i Veroneseu, slikar krajolika. Autor Požara u Duždevoj palači (1577-1578.) i fresaka u katedrali Conegliana. |
↑70 | Riječ je o toskanskoj uzrečici fare come padre Zappata, che predicava bene e razzolava male, koja označuje onog koji pripovijeda ono što sam ne provodi u djelo. Moguće je da je se Boito prisjetio i zbog komedije Il padre Zappata Giuseppea Calenzuolija, objavljene u Milanu 1876. |
↑71 | Santa Maria Gloriosa dei Frari, ili Santa Maria Assunta, crkva u Veneciji započeta 1340. na mjestu starije crkvene građevine 13. stoljeća. Trobrodna gotička franjevačka crkva, jedna od najvećih u gradu, s brojnim grobnim spomenicima u unutrašnjosti. |
↑72 | Santa Maria della Salute, djelo arh. Baldassarea Longhene, građena od 1631. do 1687. Crkva ima osmerokutni tlocrt, nadvišena je visokom kupolom koju podržavaju velike volute. Izgrađena nakon epidemije kuge, simbolizira Djevičinu krunu. |
↑73 | San Giovanni e Paolo (San Zanipòlo), gotička bazilika, mletački panteon duždeva i gradskih junaka. Od 1234. se gradi prva dominikanska crkva, zamijenjena od početka 14. stoljeća velikom trobrodnom strukturom koja je posvećena tek 1430. godine. U crkvi su grobnice duždeva Raniera Zena (u. 1268), Pietra Moceniga (u. 1476), Giovannija Moceniga (u. 1485). |
↑74 | Konjanički spomenik kondotjeru Bartolomeu Colleoniju (1395/1400-1475.) na Campo SS. Giovanni e Paolo, mjedena statua, djelo Andree Verrocchia, nastalo između 1481. i 1488. |
↑75 | Riječ je o sklopu Scuola grande di San Marco, raskošnog pročelja. U izgradnji su sudjelovali Pietro Lombardo, Mauro Codussi i Jacopo Sansovino. |
↑76 | U odnosu na reprodukciju koju Boito podržava, na sklopu Duždeve palače se tada radilo i na restituiranju djela koje su 1797. uništili Francuzi, pa se tako 1885. iznad prolaza Porta della Carta ponovo našao lik Francesca Foscarija kako kleči pred lavom sv. Marka. Autor restitucije je kipar Luigi Ferrari. |
↑77 | Giacomo Favretto (1849-1887), slikar, učenik Michelangela Grigolettija na mletačkoj Akademiji lijepih umjetnosti, pod utjecajem mletačkih slikara 18. stoljeća. Prikazivao svakodnevni život sugrađana, poznat i kao portretist. |
↑78 | Luigi Mion (1843-1908), slikar rodom iz Kotora, od 1846. stanuje u Trevisu. Od 1863. studij na mletačkoj Akademiji lijepih umjetnosti kod Grigolettija. Od 1868. stanuje u Veneciji. |
↑79 | Antonio Dal Zotto (1841-1918), mletački kipar, školovan na Akademiji lijepih umjetnosti kod Grigolettija. Autor spomenika Ticijanu (1880.) u Pieve di Cadore i Goldoniju (1883.) i duždu Sebastijanu Venieru (1907.) u Veneciji. Od 1879. predavao na mletačkoj Akademiji. |
↑80 | Emilio Marsili (1842-1926), mletački kipar, radio reljefe za crkvu della Pietà. Kratko (1877.) boravi u Parizu, potom 1879. u Belgiji. U Veneciji je 1878. surađivao s Boitom na uresu palače Cavalli Franchetti na Velikom kanalu (alegorije Glazbe, Arhitekture i Skulpture). Izradio je poprsje Viktora Emanuela II. (1879.) i Garibaldija (1885). |
↑81 | To su riječi Johna Ruskina iz Luči pamćenja, objavljene 1849. godine. Za hrvatski prijevod Marka Marasa usp. John Ruskin, Luč pamćenja, u: Anatomija povijesnoga spomenika, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 2006, 289-314. Boito vjerojatno misli na publikaciju Ruskinova istomišljenika, mletačkog arhitekta i arheologa Giacoma Bonija, koji je 1883. objavio tekst L’avvenire dei nostri monumenti koristeći Britančeve argumente. |
↑82 | Carcassonne, utvrda rimskog porijekla, zapuštena do prve četvrtine 19. stoljeća. Viollet-le-Duc je 1846. započeo restaurirati katedralu Saint-Nazaire, da bi potom prešao na rekonstrukciju zidina koje su oštećene jer su služile kao kamenolom. O gradu je objavio i knjigu, Grad Carcassonne, 1857. |
↑83 | Pierrefonds, plemićki grad u vlasništvu Napoleona III. koji je osobno angažirao Viollet-le-Duca da slikovitoj ruševini Pikardije vrati cjelovitost i namjenu, što je ovaj i učinio između 1858. i 1870. |
↑84 | Boito citira uvodne rečenice iz Viollet-le-Ducove natuknice Restauriranje iz osmog sveska Rječnika francuske arhitekture, objavljenog 1866. godine. |
↑85 | Sablazan zbog nemogućnosti razlikovanja starog djela i moderne nadopune pokazuje promjenu koja se zbila u percepciji restauriranja. U životopisu danskoga kipara i restauratora Bertela Thorvaldsena autora Justa Matthiasa Thielea iz 1865. stoji zanimljiva rečenica o njegovu integriranju fragmenata arhajskih grčkih statua iz Egine oko 1815. godine: „Gdje su nedostajali dijelovi, umjetnik ih je uspješno nadopunio, a fragmenti su tako vješto izvedeni da je potrebno izvježbano oko da prepozna spojeve.“ |
↑86 | Antonio Piaggio je u službi Karla III. Burbonskoga sredinom 18. stoljeća izumio poseban stroj za odmotavanje nagorjelih antičkih rukopisa koji su pronađeni prilikom iskopavanja Ville dei Papiri u Herkulaneju. Piaggio je odmotavao svitke i transkribirao rukopise stradale u erupciji 79. n. e. |
↑87 | Ludovic Louis Vitet (1802-1873.) bio je prvi Glavni nadzornik povijesnih spomenika Francuske (1830-1834). Dramatičar, član Akademije natpisa od 1839. i Francuske akademije od 1845. |
↑88 | Prosper Mérimée (1803-1870), francuski književnik. Od 1834. drugi Glavni nadzornik povijesnih spomenika, a od 1853. vodi i Službu za povijesne spomenike (Service des monuments historiques). Uveo je Viollet-le-Duca u državnu službu za zaštitu kulturne baštine Francuske 1840. godine, povjerivši mu restauriranje crkve La Madelaine u Vézelayu. |
↑89 | gomilom šaljivaca i glazbenika. |
↑90 | Jesam li vam pričao o prepelicama s rižom što ih jedu u Milanu? To je najznačajnije što sam u tom gradu pronašao. Riječ je o pismu nepoznatom primatelju, sastavljenom u Caenu 8. listopada 1858. Boito navodi iz djela Lettres à une inconnue, prvi put objavljenog 1873. u dva sveska. |
↑91 | Riječ je o Commission des monuments historiques, tijelu koje je 29. rujna 1837. utemeljio ministar unutarnjih poslova Camille de Montalivet. |
↑92 | Riječ je o Teodoriku Velikom (493-526), koji je brinuo o održavanju starih građevina, imenujući u svoju službu čuvara kipova (curator statuarum) i nadzornika građevina (architectus publicorum). Kasiodor o njemu piše u djelu Variae. |
↑93 | Pietro di Cristoforo Vannucci Perugino (1445-1523), slikar, formira se u Perugi, od 1472. zabilježen u Firenci. Nakon naobrazbe kod Piera della Francesce u Arezzu, u Firenci radi s Andreom della Verrocchiom. Izgubljene su njegove zidne slike u Firenci (iz 1475), Perugi (Palazzo dei Priori) i stare bazilike sv. Petra u Rimu (prije 1479). Sa slikarima Cosimom Rossellijem, Botticellijem i Domenicom Ghirlandaijom 1481. dobiva narudžbu za oslik zidova Sikstinske kapele. |
↑94 | Veroneseovu sliku Darijeva obitelj pred Aleksandrom Velikim (1565-1570.) kupio je, nakon nekoliko godina pregovaranja, ravnatelj Nacionalne galerije u Londonu Charles Lock Eastlake 1857. za više od 13000 funti, što je izazvalo i raspravu Parlamenta u Londonu. Eastlake je tih godina otkupio i Peruginovu Djevicu s Kristom, Pollaiuolovo Mučeništvo sv. Sebastijana, Uccellovu Bitku kod San Romana te Djevicu na travnjaku Giovannija Bellinija i Krštenje Kristovo Piera della Francesca. |
↑95 | Giovanni Battista Della Palla (1489-1532), firentinski patricij, zavjerenik protiv uprave Medicija u Firenci, jedan od govornika u Machiavellijevom Umijeću ratovanja. U uroti protiv Giuliana de’Medici zatražio pomoć francuskoga kralja Franje I, kod kojeg je boravio kao firentinski poslanik od 1528, donoseći mu brojne umjetnine. |
↑96 | Benedetto Varchi, Storia fiorentina, knjiga II, gdje o Della Palli stoji: spogliò Firenze di quante sculture, pitture, medaglie e altri ornamenti antichi ch’egli in qualunque modo aver potette e le mandò al re Francesco. |
↑97 | Riječ je o prizorima iz Josipova života koje su navedeni slikari izveli od 1515. do 1518. za firentinskoga trgovca. Od četrnaest slika šest je završilo u londonskoj Nacionalnoj galeriji: Bacchiaccine slike kupljene su 1886, a Pontormove 1979. godine. Ostale se čuvaju u firentinskoj Palazzo Pitti (Sartove Priče o Josipovu djetinjstvu i Josip tumači faraonove snove), rimskoj Galeriji Borghese (Bacchiaccine slike Braća prodaju Josipa, Uhićenje Josipove braće, Potraga za ukradenom kupom i Pronalazak ukradene kupe) i firentinskim Uffizima (slike Francesca Granaccija Josipa uhićuju i Josip predstavlja oca i braću faraonu). |
↑98 | Jacopo Carrucci, il Pontormo (1494-1557), firentinski maniristički slikar. Djeluje u Firenci od 1508. u radionici Andree del Sarta (do 1514). Autor slika u firentinskim crkvama SS. Annunziata, Santa Maria Novella. U službi Medicija radi portret Cosima Staroga (Uffizi) i oslik lunete u ljetnikovcu Poggio a Caiano. |
↑99 | Francesco Granacci (1469-1543), firentinski slikar, učenik i suradnik Ghirlandaia. Radi pod utjecajem Fra Bartolomea i Perugina. |
↑100 | Baccio d’Agnolo (Bartolomeo d’Agnolo Baglioni, 1462-1543), firentinski arhitekt i drvorezbar. Autor je kora u firentinskoj crkvi Santa Maria Novella (1491-1496.) i u crkvi San Agostino u Perugi (1502-1532). Kao arhitekt surađuje s Cronacom i Antonijom da Sangallom Starijim u gradnji velike dvorane Palazzo della Signoria u Firenci. Potom, 1504., gradi palaču Taddei, a 1507. imenovan je za glavnog arhitekta na firentinskoj katedrali. Izgradio je zvonike firentinskih crkava Santo Spirito i San Miniato al Monte 1511, dok je 1517-1520. izgradio glavno djelo, firentinsku palaču Bartolini-Salimbeni. |
↑101 | Acciaiuoli su jedna od najpoznatijih firentinskih patricijskih obitelji. Roberto Acciaiuoli (1467-1547.) bio je diplomat, veleposlanik Firence u Rimu i Francuskoj i papinski nuncij, a obnašao je i visoke političke dužnosti u Firenci. Njegova kći Margherita udala se za bogatog firentinskog trgovca Pier Francesca Borgherinija, a slikarske dekoracije koje se spominju u tekstu načinjene su 1515. na namještaju njihove bračne ložnice kao svadbeni poklon Borgherinijeva oca Salvija. (Prim. A. Vukadin). |