References
↑1 | Objavljeno pod naslovom Was wird aus dem Heidelberger Schloß werden? u: Kunsthistorische Aufsätze. Oldenbourg, München-Berlin 1914, 247-259. Tekst je izvorno objavljen 1901. Prevela Libuše Jirsak. |
---|---|
↑2 | Josef Durm je 1884. u Berlinu objavio studiju Das Heidelberger Schloss, eine Studie über die Meister, die ursprüngliche Gestalt des Otto-Heinrichsbaues und die Frage der Wiederherstellung. |
↑3 | Wilhelm Lübke (1826-1893), povjesničar umjetnosti, studirao u Bonnu i Berlinu. Dvije godine nakon objave Povijesti arhitekture od najstarijih vremena do današnjice 1855. angažiran je na berlinskoj Bauakademie kao predavač povijesti umjetnosti. Godine 1861. naslijedio je Burckhardta na Politehnici u Zürichu, od 1866. do 1885. predaje na Politehnici u Stuttgartu, potom u Karlsruheu, gdje je i preminuo. Autor je brojnih pregleda povijesti arhitekture i stilova. |
↑4 | August Essenwein (1831-1892), arhitekt i povjesničar umjetnosti, od 1866. ravnatelj Germanskog nacionalnog muzeja u Nürnbergu. Nakon studija u Karlsruheu, 1850ih odlazi u Austriju i djeluje u Beču i Grazu, objavljuje u publikacijama Središnjeg povjerenstva za spomenike. Sudjeluje u stilskom restauriranju spomenika u Nürnbergu. |
↑5 | Joseph von Egle (1818-1899), arhitekt, studirao u Stuttgartu, Beču i Berlinu. Predavač na Politehnici u Stuttgartu, projektant tamošnjih sveučilišnih zgrada. |
↑6 | Nije jasno misli li Dehio na Augusta Thierscha (1843-1917.) ili njegova brata Friedricha von Thierscha (1852-1921). August je bio arhitekt, koji je od 1875. do 1908. bio redovni profesor povijesti arhitekture i nauka o graditeljskim formama na Visokoj tehničkoj školi u Münchenu. Friedrich je bio arhitekt i slikar kasnog historicizma, koji je od 1868. do 1873. studirao na Visokoj tehničkoj školi u Stuttgartu a 1882, poput brata, postao profesor na Visokoj tehničkoj školi u Münchenu. Tih je godina sudjelovao na nacionalnim natječajima za izgradnju Reichstaga u Berlinu (koji je izgrađen prema projektu Paula Wallota) i Carskog sudišta u Leipzigu (izgrađenog prema projektu Ludwiga Hoffmanna), a 1890ih je u Münchenu prema njegovom projektu izgrađena Palača pravde. |
↑7 | Heinrich Wagner (1834-1897), arhitekt rodom iz Stuttgarta, gdje je i studirao (jedan od profesora bio mu je spomenuti Joseph von Egle). Od 1855. studira kod francuskog arhitekta Charlesa-Augusta Questela (1807-1888.) u Parizu, potom u Engleskoj. Od 1869. do smrti predavao je na Politehnici u Darmstadtu, gdje je 1890ih projektirao zgrade Sveučilišta. S Josefom Durmom, Hermannom Endeom i Eduardom Schmittom je od 1880. radio na publikaciji četverodijelnih priručnika arhitekture (Handbuch der Architektur), koji su objavljivani godinama u brojnim svescima. |
↑8 | Julius Carl Raschdorff (1823-1914), arhitekt, od 1845. do 1853. studirao na berlinskoj Bauakademie. Od 1854. do 1878. djeluje u Kölnu, gdje je imao utjecaja na urbanističko planiranje i restauriranje palače Gürzenich (1854-1859.) i Gradske vijećnice, da bi od 1864. bio prvi gradski planer (Stadtbaumeister). Od 1878. profesor na Visokoj tehničkoj školi Berlin-Charlottenburg. Od 1894. do 1905. u Berlinu se kraj gradskog dvorca prema njegovu projektu gradi protestantska katedrala. |
↑9 | Conrad Steinbrecht (1849-1923), arhitekt i konzervator. Sudionik Prusko-francuskog rata, potom od 1871. do 1874. studij na berlinskoj Bauakademie. Godine 1877. sudjeluje na iskapanjima Olimpije, od 1880. zaposlenik pruskog Ministarstva bogoštovlja. Tada odlazi na studijska putovanja u istočnu i zapadnu Prusku, gdje riše ostatke građevina Teutonskog reda. Tako se od 1882. posvećuje ranije započetom rekonstruiranju sklopa Teutonskog sklopa Marienburg (danas Malbork u Poljskoj), o čemu je 1896. objavio studiju Die Wiederherstellung des Marienburger Schlosses. |
↑10 | Steinbrecht je držao da Marienburg ima znatno veću simboličku vrijednost za ideju njemstva na istoku od Heidelberga, s time da je u prvom slučaju tehničko stanje ostataka bilo prikladnije za „arheološki točnu obnovu“ (archäologisch getreue Erneuerung). Usp. Elisabeth Crettaz-Stürzel, Eine feste Burg – ein festes Reich. Die Rekonstruktion der Marienburg und der Hohkönigsburg als symbolische Grenzfesten des Deutschen Kaiserreichs und die politische Burgenrenaissance in Europa. u: Geschichte bauen. Architektonische Rekonstruktion und Nationenbildung vom 19. Jahrhundert bis heute. Ur. Arnold Bartetzky i Madlen Benthin. Böhlau Verlag, Köln – Wiemar – Wien 2017, 83. |
↑11 | Karl Schäfer (1844-1908), arhitekt i sveučilišni profesor. Godine 1860. dovršio je studij inženjerije, a 1862. Višu obrtnu školu u rodnom Kasselu. Od 1864. do 1866. sudjeluje u radu Službe za izgradnju katedrale u Paderbornu, gdje postaje voditelj restauratorskih radova. Od 1871. do 1878. bio je arhitekt Sveučilišta u Marburgu. Habilitirao 1879. na berlinskoj Bauakademie, a do sredine 1880ih predaje arhitekturu srednjovjekovlja na Tehničkom sveučilištu Charlottenburg. Od 1894. do 1907. predavao je na Visokoj tehničkoj školi u Karlsruheu. Jedan od najvažnijih promicatelja neogotike u Njemačkoj. |
↑12 | Friedrichsbau je dio sklopa izgrađen početkom 17. stoljeća. Pročelja prema dvorištu i gradu (odnosno rijeci Neckar) bogato su uređena skulpturama, natpisima, zabatima i podsjećaju na palatina Fridrika IV. (1583-1610). |
↑13 | Prema Schäferovom se projektu iz ruševina integrira čitavo tijelo Friedrichsbaua između 1897. i 1902. godine. |
↑14 | Izvorno: Otto-Heinrichsbau, prema Ottu Heinrichu Falačkom (Ottheinrich, 1502-1559), palatinu od 1556. do smrti. |
↑15 | Gabriel von Seidl (1848-1913.) studirao je od 1871. do 1874. arhitekturu na münchenskoj Politehnici nakon završenog studija strojarstva i sudjelovanja u Prusko-francuskom ratu. Djelatan kao projektant od 1879. Od poznatijih djela u Münchenu: Lenbachvilla (1887-1891), Bavarski nacionalni muzej (1894-1899). |
↑16 | Philipp Kircher (1846-1921), studirao na Politehnici u Karlsruheu, od 1872. u državnoj službi Badena, a 1878. postaje predavač na Školi za arhitekturu i obrt u Karlsruheu, na kojoj je od 1883. do 1919. bio ravnatelj. Pritom je bio konzervator na službi u Spomeničkom povjerenstvu Badena. Godine 1892. izgradio je novu Školu za arhitekturu i obrt u Karlsruheu. |
↑17 | Henry Thode (1857-1920.) prvo je (od 1876.) studirao pravo u Leipzigu, potom povijest umjetnosti u Beču, Berlinu i Münchenu, a doktorirao je 1880. u Beču kod Moritza von Thausinga. Od 1889. do 1891. bio je ravnatelj frankfurtskog Städelsches Kunstinstituta, a od 1893. do 1911. predaje u Heidelbergu. |
↑18 | Dehio ističe važnu značajku novog konzervatorskog pokreta kao društveno relevantne pojave koja računa na „javno mnijenje“ (öffentliche Meinung) jer se njegova temeljna stajališta zasnivaju na svima razumljivim stvarima, a ne na specijalističkim znanjima. Zato se o novoj percepciji spomenika nerijetko pisalo kao o pokretu (die Bewegung). |
↑19 | im „historisch“ gesinnten 19. Jahrhundert: austrijski povjesničar umjetnosti i konzervator Alois Riegl (1858.-1905.) dvije godine nakon objave ovoga teksta u svojoj je raspravi Moderni kult spomenika, njegova bit, njegov postanak 19. stoljeće nazvao „stoljećem povijesti“. Usp. Alois Riegl, Moderni kult spomenika, njegova bit, njegov postanak. u: Anatomija povijesnoga spomenika. Prevela Libuše Jirsak. Priredio Marko Špikić, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 2006, 366. |
↑20 | ergänzen: o problemu restauratorskih nadopuna (die Ergänzungen) na antičkim djelima pisao je već Johann Joachim Winckelmann u predgovoru svoje Povijesti umjetnosti staroga vijeka 1764. |
↑21 | Selbstbeschränkung: može se usporediti s pojmom samoporicanja (Selbstverleugnung) iz Gurlittove rasprave s Tornowom u Dresdenu 1900. |
↑22 | Denkmalspflege nasuprot Denkmalserneuerung. |
↑23 | Gläserne Saalbau, palača prozirne dvorane, izgrađena u doba kneza Fridrika II. Mudrog (1544-56), ime dobiva od dvorane s mletačkim zrcalima na prvom katu. |
↑24 | Julius Koch i Fritz Seitz su, kao članovi Ureda za izgradnju Dvorca (Schlossbaubureau) 1891. u Darmstadtu objavili ilustriranu studiju Das Heidelberger Schloss, prikazujući na šezdeset tabli tlocrte, presjeke i elevacije postojećeg ruševnog stanja i planiranih ponovnih integriranja sklopa. Usp. Julius Koch – Fritz Seitz, Das Heidelberger Schloss. Verlagsbuchhandlung von Arnold Bergsträsser, Darmstadt 1891. |
↑25 | Seidl je Bavarski Nacionalni muzej gradio na münchenskoj Prinzregentenstraße od 1894. do 1900. godine. |
↑26 | Otto Warth (1845-1918), arhitekt i sveučilišni profesor, studirao od 1863. do 1867. na Politehnici u Karlsruheu, gdje je od 1869. radio kao predavač do 1911. godine. |
↑27 | Usp. Karl Zangemeister, Ansichten des Heidelberger Schlosses bis 1764. Mittheilungen zur Geschichte des Heidelberger Schlosses I, 1886, 35-160 i table III-XXI, 35-160. |
↑28 | Alexander Colin (Colyn, Colins, Colyns, Collin; 1527. ili 1529-1612), flamanski kipar rodom iz Mechelena, djelatan u Italiji, Francuskoj, Austriji i njemačkim zemljama. U Heidelbergu je boravio 1558-1559. godine i radio kiparski ures Ottheinrichsbau. |
↑29 | Joseph Durm, Das Heidelberger Schloss. Centralblatt der Bauverwaltung IV/1, 5. Januar 1884, 1-3; IV/2, 12. Januar 1884, 9-11; IV/3, 19. Januar 1884, 17-18 i IV/4, 26. Januar 1884, 32-36. |
↑30 | Matthäus Merian Stariji (1593-1650), grafičar rodom iz Basela, djelovao u Frankfurtu. Objavio je vedutu Heidelberga 1620. godine na kojoj se vidi cjeloviti Dvorac povrh grada. |
↑31 | Ludwig Dihm (1849-1928), njemački arhitekt, sudjelovao na natječaju za izgradnju berlinske protestantske katedrale, koja je izgrađena prema projektu Juliusa Raschdorffa. |
↑32 | ein geschickter Philolog: Dehio pravi analogiju koja nije bila nova. Dok je u Kuriji pape Pija VII. postojala usuglašenost filologa (kardinala Angela Maija u objavi Ciceronove Države s lakunama) i arhitekata (G. Camporesea, R. Sterna, G. Valadiera na konzerviranju fragmenata antičkih spomenika Rima), od 1840ih nastupa doba novih nadopuna, od Mažuranićeva dovršavanja Gundulićeva Osmana do stilsko-restauratorskog dovršavanja sakralnih i profanih građevina. |
↑33 | eine schreiende Dissonanz: za razliku od Tornowa, koji je u Dresdenu 1900. nesuglasje vidio u neusklađenosti stilova (odnosno u dodavanju tada stilski nedefiniranih formi klasificiranim baštinjenim vrijednostima), Dehio se plašio nesuglasja između slikovite ruševine i utjelovljene, tehnički dotjerane historicističke tlapnje. Nakon 1945. pojavila se treća vrsta disonance, ona didaktička, koja je kontrastnim novogradnjama trebala imati traumatološku namjenu. |
↑34 | To se početkom 1950ih zbilo u podnožju Akropole. Arhitekti Američke škole za klasične studije od 1953. do 1956. su na izvornome mjestu u potpunosti rekonstruirali Atalovu stou, razorenu još sredinom 3. stoljeća, što je podijelilo stručnjake. |
↑35 | Spuren des Erlebten; Runzeln, Risse und Wunden: Dehio na eksplicitniji način od Ruskina uvodi percepciju spomenika u područje društvenog morala. Pored Ruskinove vrijednosti nedodirljive Dobi (Age) u kojoj se vidljiva najava smrti prepoznaje kao novootkrivena ljepota, Dehio afirmira novu estetiku starenja, loma i traume. Tornow je 1900. progovorio o tragovima nasilja (Gewalt) iako ih nije uveo u svoje shvaćanje normativne estetike cjelovite, stilsko restaurirane povijesne građevine. Dehio ih vidi kao estetske vrijednosti koje se izjednačavaju s vrijednošću izvorno stvorenog umjetničkog djela, što je predstavljalo prevrat u poimanju umjetničkog stvaralaštva. |
↑36 | das Echte: pravo, stvarno, istinito. Dehiova se rasprava o tom pojmu vratila u opticaj u Njemačkoj nakon 1989. i ponovne prevlasti rekonstrukcijskog principa. O pojmu usp. Hans-Rudolf Meier – Ingrid Scheurmann (prir.) Echt – alt – schön – wahr. Zeitschichten der Denkmalpflege. Deutscher Kunstverlag, Berlin – München 2006. |
↑37 | Flugschrift: Dehio 1901. piše o „listu“ (Blatt), a u pogovoru iz 1914. o „letku“. Odabirom žanra teksta čini se kao da se želi pratiti duh manifestā kojima su pripadnici „modernoga kulta spomenika“ oko 1900. željeli utjecati na „javno mnijenje“ zamislima koje više nisu pripadale „tajnovitim znanostima“. |
↑38 | der Streit: Dehio se u pogovoru napisanom na početku ratne katastrofe prisjeća Zweigova „jučerašnjeg svijeta“ sigurnosti, solidarnosti i razmjene, u kojem su se, kako se vidi kod Langeova teksta (desetog u ovoj antologiji), sukobili samo ukusi Starih i Mladih. Godine sporenja oko istinite slike prošlosti u kojoj je trebala sudjelovati i opća javnost čak je i rezervirani bečki povjesničar umjetnosti Riegl 1903. nazvao „razdobljem borbe“ (Stadium des Kampfes). Ona se osjećala diljem srednje Europe, pa tako i u habsburškom Splitu i Zagrebu, u raspravama oko Dioklecijanove palače i Kaptola. Usp. Alois Riegl, Moderni kult spomenika, njegova bit, njegov postanak. Anatomija povijesnoga spomenika. Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 2006, 366 i Marko Špikić, Razdoblje borbe i izgradnja dogme: Szabo i konzervatorski principi srednje Europe do 1918. Hrvatski povjesničari umjetnosti: Gjuro Szabo 1875.-1943. Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, Zagreb 2018, 53-75. |