References
↑1 | Alois Riegl, Neue Strömungen in der Denkmalpflege, Mitteilungen der k. k. Zentral-Kommission für Erforschung und Erhaltung der Kunst- und historischen Denkmale, Dritte Folge, IV/1-3, Beč, siječanj-ožujak 1905, stupci 85-104. Prevela Libuše Jirsak. |
---|---|
↑2 | Denkmalschutz und Denkmalpflege im neunzehnten Jahrhundert. Rede zur Feier des Geburtstages Sr. Maj. des Kaisers, gehalten in der Aula der Kaiser Wilhelm-Universität am 27. Januar 1905 von Dr. Georg Gottfried Dehio, o. Prof. der Kunstgeschichte. Straßburg J. H. Ed. Heitz 1905 80 27 S. (Izvorna Rieglova bilješka). |
↑3 | Bodo Ebhardt (1865-1945), arhitekt i stilski restaurator plemićkih gradova u Njemačkom Carstvu. Proslavio se – i bio osuđivan – radovima na restauriranju plemićkoga grada Hohkönigsburg u Alzasu u čast cara Vilima II. početkom 20. stoljeća. Autor više studija o istraživanju i restauriranju plemićkih gradova, među kojima Die Grundlagen der Erhaltung und Wiederherstellung deutscher Burgen, na temelju izlaganja održanoga na prvom Danu njege spomenika u Dresdenu 1900. Godine 1899. osnovao je Njemačku udrugu za plemićke gradove (Deutsche Burgenvereinigung), iste je godine započeo objavljivati časopis Der Burgwart, a autor je i tri sveska Deutsche Burgen. Svim je publikacijama utjecao na Gjuru Szabu. |
↑4 | Über Verfall, Erhaltung und Wiederherstellung von Baudenkmalen mit Regeln für praktische Ausführungen, (O propadanju, održavanju i vraćanju građevinskih spomenika u izvorno stanje s pravilima za praktične izvedbe), Bodo Ebhardt, arhitekt, Berlin, Franz Ebhardt & Co. 1905 80 49 S. (Izvorna Rieglova bilješka). |
↑5 | Misli na Dane njege spomenika koji su se od 1900. godine održavali u različitim njemačkih gradovima, počevši od Dresdena. Ti su skupovi postali središnja manifestacija i mjesto rasprave o konzervatorskim problemima, što je nastavljeno desetljećima, s tim da je i prije Prvoga svjetskoga rata ovdje razvijena suradnja njemačkih i austrijskih stručnjaka. Riegl nije sudjelovao ni na jednom od tih skupova. Glavni predstavnik austrijske službe zaštite bio je Josef Neuwirth, koji je o njima izvješćivao Središnje povjerenstvo i austrijsku javnost. |
↑6 | Porijeklo Rieglove širine pogleda može se sagledavati dvostruko: prvo, sin je višenacionalne domovine i drugo, dio njegova odrastanja i formacije podjednako čine galicijski Sthetli, tirolske crkvice, Dioklecijanova palača i slikovite ulice netaknutih dijelova Rima kao mlade talijanske prijestolnice. |
↑7 | Riegl je 1. rujna 1904. na skupu njemačkih historičara u Salzburgu održao predavanje Salzburgs Stellung in der Kunstgeschichte, u kojem je ustvrdio da je Salzburg grad s talijanskim utjecajima i „elementima ugođaja“, Stimmungselemente. Usp. N. N. Deutscher Historikertag, Neue Freie Presse 14376, Beč, 2. rujna 1904, 7. |
↑8 | Weißenkirchen, gradić u Donjoj Austriji u kulturnom krajoliku doline Dunava Wachau, od 2000. na Popisu svjetske baštine UNESCO-a. |
↑9 | Riječ je o Wachaubahn ili Donauuferbahn, željeznici izgrađenoj početkom 20. stoljeća. Pruga je probijena kroz vinograde i središte naselja, a danas je turistička atrakcija. Među prvim manifestacijama nemira zbog ovoga vida napretka izgradnjom prometne infrastrukture bilježi se osuda željeznica. U Ruskinovoj Luči pamćenja iz 1849. stoji: pa i sama tišina prirode polako nam izmiče (…) i duž željeznih žila rasprostrtih po tijelu naše zemlje udaraju i teku vatreni otkucaji njezine energije, svakim satom sve vreliji i brži. Sva se životnost kroz te uzdrhtale arterije sažimlje u središnjim gradovima… Usp. John Ruskin, Luč pamćenja, Anatomija povijesnoga spomenika, Zagreb 2006, 313. |
↑10 | im modernen Fremdenviertel: misli na „pijemontske četvrti“, izgrađene u istočnim dijelovima Rima i u Vatikanu od 1870ih godina uz donošenje dviju osporavanih regulatornih osnova. U četvrtima Eskvilina, Viminala i Kvirinala te istočno od Aurelijanovih zidina do Rieglova teksta izrasle su blokovi kao plod proširene spekulacije. Hermann Grimm je 1886. u knjižici La distruzione di Roma pisao o spekulaciji i razaranju staroga Rima. |
↑11 | Rijedak slučaj spominjanja vlastita iskustva povučena erudita, koji je, kao student Theodora von Sickela, Rudolfa Eitelbergera, Moriza Thausinga i Franza Wickhoffa, 1881. i 1884. kao stipendist boravio u Rimu. Cornelius Gurlitt je 1887. u Stuttgartu objavio Povijest baroknoga stila u Italiji, započevši mijenjati stajališta. |
↑12 | eine Dorflinde: odjek Rieglova zastupanja očuvanja Naturdenkmale vidi se u zaštićivanju Gupčeve lipe u Stubici djelovanjem Hrvatskoga državnog konzervatorskog zavoda usred Drugoga svjetskog rata. Usp. Anđela Horvat, Konzervatorski rad kod Hrvata, Zagreb 1944, 18. |
↑13 | Porijeklo ovakvog vrednovanja male arhitekture i slikovitih ruralnih ambijenata unutar prirodnog krajolika može se također naći u Ruskinovoj Luči pamćenja iz 1849. Taj tekst započinje opisom alpskih proplanaka Jure, a od značajnijih primjera arhitekture pisac ističe kućicu u Grindelwaldu, prateći u tome slikara Williama Turnera koji je već 1802. prikazao tamošnje ledenjake. |
↑14 | die Demokratisierung des Denkmals: znatno jasnije očitovanje uloge mnoštva u poimanju kulturne i prirodne baštine početkom 20. stoljeća no što je to Riegl postavio dvije godine ranije u Modernome kultu spomenika. |
↑15 | Rassezusammengehörigkeit: Dehio je u Carskom govoru na pogrdan način spomenuo „anglosaksonsku rasu“. |
↑16 | Riegl vjerojatno misli na Dehiovo izlaganje održano na trećim Danima njege spomenika u Erfurtu 1903. Ondje je Dehio ponudio model naobrazbe arhitekata i povjesničara umjetnosti u njezi spomenika. Prednost je, dakako, dao povjesničarima umjetnosti (die Gelehrte), dok su arhitekti zamišljeni kao provoditelji učenjačkih koncepata konzerviranja. Usp. Georg Dehio, Prednaobrazba za njegu spomenika, Njega spomenika u Njemačkom Carstvu, Zagreb 2019, 61-71. Za suvremeno čitanje vidi Thomas Will, Pred spomenikom – znanstvenik ili umjetnik?, u: Određivanje granica: Održavanje spomenika između kulture građenja i politike sjećanja, Zagreb 2020, 7-20. |
↑17 | Friedrich von Schmidt, njemačko-austrijski arhitekt, stilski restaurator i sveučilišni predavač. Studirao u Stuttgartu, od 1843. u Kölnu se aktivira oko izgradnje stolne crkve. Potom od 1857. do 1859. predavač na milanskoj Akademiji Brera, gdje ga je zamijenio 23-godišnji Camillo Boito. Od 1859. predavao je srednjovjekovnu umjetnost na Arhitektonskome odjelu bečke Likovne akademije. Jedan od najistaknutijih arhitekata Gründerzeita u Beču, projektant crkava i javnih građevina. Od 1862. voditelj gradnje na Bečkoj stolnoj crkvi. Od 1860. do smrti 1891. bio je i član Središnjega povjerenstva. |
↑18 | U spisu Moderni kult spomenika (Wien Braumüller 1903, 15-17), pokušao sam obrazložiti proces proizlaženja starosne vrijednosti spomenika iz povijesne vrijednosti, koja počiva na stručnoj naobrazbi, preko prijelaznoga stupnja neodređenih granica, odnosno, preko „kulturnopovijesne“ vrijednosti. (Izvorna Rieglova bilješka). |
↑19 | Osudu načela „vraćanja u prijašnje stanje“ pratimo od Muthesiusova kritičkog teksta „Vraćanje“ naših starih građevina „u prijašnje stanje“ iz 1902. (u antologiji Njega spomenika u Njemačkom Carstvu, 43-48), a Ebhardtov je rad osudio njemački povjesničar umjetnosti Otto Pieper (1841-1921) na šestom Danu njege spomenika u Bambergu 1905, objavljujući pamflet Wie man nicht restaurieren soll protiveći se radovima u Hohkönigsburgu u čast cara Vilima II. Tri godine poslije Ebhardt i car zbog toga su projekta ismijavani u karikaturama. |
↑20 | die Echtheit: raspravu o jednom od ključnih konzervatorskih problema – istinitosti spomenika – stilski su restauratori brzo preuzeli od Ruskina. Već je 1864. George Gilbert Scott u tekstu On the Conservation of Ancient Architectural Monuments and Remains pisao o value of authenticity, premda je brojnim restauratorskim postupcima upravo poništavao autentični „rječnik“, stvoren spajanjem izvorne arhitektonske tvorevine, dogradnji i utjecaja vremena i ljudi. |
↑21 | U vezi s tim još jednom ukazujemo na izjavu koja je navedena ranije, a prema kojoj su dosadašnji pokušaji donošenja mjera koje služe isključivo održavanju ruševina plemićkih gradova donijele „u umjetničkom smislu užasan“ rezultat. U toj je izjavi sadržana vrijednosna procjena spomenika sa stajališta modernoga umjetničkog ukusa, koja je u osnovi nespojiva s pojmom spomenika, ali je vrlo razumljiva kada je donosi umjetnik-stvaratelj. (Izvorna Rieglova bilješka). |
↑22 | keine Täuschung: Riegl se nastavlja na raspravu o istinitosti u slici spomenika prije i nakon restauratorskoga zahvata, započetu u Ruskinovim spisima 1849. uporabom riječi Laž (Lie) a nastavljenu u krugu Williama Morrisa nakon 1877. korištenjem pojma krivotvorina (forgery), u tekstovima Camilla Boita 1880ih (falsare) te u raspravama njemačkih stručnjaka na Danima njege spomenika nakon 1900. godine. |
↑23 | Riegl vjerojatno misli na odlomak iz Dehiova govora: „u nejasnoćama oko prave biti spomenika javno (je) mnijenje upalo u zabludu da je riječ o zadaći za umjetnike, dok ona zapravo leži u području povijesno-kritičkog mišljenja.“ Usp. Georg Dehio, Zaštita i njega…, Njega spomenika u Njemačkom Carstvu, Zagreb 2019, 127. |