References
↑1 | Gustavo Giovannoni, Il „diradamento“ edilizio dei vecchi centri. Il quartiere della rinascenza a Roma. Nuova antologia di lettere, scienze ed arti 5. ser., CLXVI, srpanj-kolovoz 1913, 53-76. S talijanskoga preveo Marko Špikić. |
---|---|
↑2 | Camillo Sitte je svojim djelom Der Städtebau nach seinen kunstlerischen Grundsätzen, Beč 1889, odredio sklop sustavnih koncepata formiranja srednjovjekovnih gradova koji nisu nastali slučajno nego gotovo uvijek s potpunom sviješću o ciljevima i posljedicama. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑3 | Andrea Palladio, Četiri knjige o arhitekturi, III.2. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑4 | O tome piše Leon Battista Alberti u De re aedificatoria IV. 5: Neka ulica ne bude ravna nego se poput rijeke izvija više puta prema jednoj i drugoj strani; tako se na tom mjestu neće samo povećati mišljenje o njezinoj veličini, već će ta stvar jamačno pomoći njezinoj ljepoti, udobnosti uporabe, ugodnosti i potrebama vremena. Prolaznici će na svakom koraku otkriti nove graditeljske pojave… i neće biti nijedne kuće u koju u nekom satu tokom dana neće ući sunca… i nikada se neće osjetiti neugodni vjetrovi, koji će se odmah razbiti na pročeljima zidova. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). Giovannoni donosi navod iz nekog od talijanskih prijevoda latinskog izvornika. (Primjedba M. Špikić). |
↑5 | Prostranost tih unutarnjih vrtova može se vidjeti na starim očuvanim kartama grada, primjerice na karti Rima od Bufalinija. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). Leonardo Bufalini (krajem 15. st.–1552.) kao mladić iz Udina dolazi u Rim gdje je dvadeset godina uložio u izradu preciznog tlocrta grada. Pianta di Roma objavljena je kod tiskara Antonija Blada 26. svibnja 1551. s prikazom gradskih ulica i Bufalinijevim autoportretom. Riječ je o drvorezu podijeljenom u dvanaest listova posvećen papi Juliju III. (Primjedba M. Špikić). |
↑6 | Tip najamne kuće na nekim je mjestima određen relativno brzo – primjerice, u Rimu i Parizu već krajem 16. stoljeća; u Berlinu su bili potrebni ukazi Fridrika II. kako bi uvjeravanjem bili uvedeni kao normalni tip; u Engleskoj, Nizozemskoj i Švedskoj itd. nije nikada prevladao. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑7 | Gnoli kaže u jednom nedavnom izlaganju (Roma al tempo di Dante) da su veliki spomenici, koji su se nekoć uzdizali kao divovi povrh mora kućica, postupno zatvoreni u ovom općem povišenju razine koji se u njima stvorio. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑8 | Iz jednog izlaganja Camilla Sittea objavljenog u Zeitschrift des österreichischen Ingenieur- und Architekten-Vereins, 1903. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑9 | O podatku me je izvijestio prof. Angelo Celli: nije, međutim, moguće doći do izravne i precizne potvrde u statistikama Rimske općine, u kojima podjela po regijama (rioni) spaja četvrt San Lorenzo s čitavom četvrti Eskvilin. U posljednje tri godine srednji koeficijent smrtnosti za posljednju četvrt iznosio je 14.5 % dok je za regiju Parione iznosio 15.5 % a za regiju Ponte 19 %. No uzme li se u obzir da su u Eskvilin uključene zdrave zone bogatih stanova četvrti Macao i one iz blizine željezničke postaje, postat će jasno da će se lagana razlika u slučaju četvrti San Lorenzo znatno povećati. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑10 | Giovannoni spominje već tada korišten pojam sventramenti koji se doslovno može prevesti kao „pražnjenje utrobe“. Takva brutalna prispodoba zaživjela je u Mussolinijevo doba naročito u Rimu, kada se novi poredak poistovjetio s antičkom kulturnom baštinom, sačuvanom ispod gusto naseljenih četvrti, koje su zbog toga bile žrtvovane u velikim arheološko-restauratorsko-urbanističkim kampanjama dvadesetih i tridesetih godina 20. stoljeća. (Primjedba M. Špikić). |
↑11 | U središtu Firence se od 1864. prema projektima arhitekta Giuseppea Poggia (1811.–1901.) događaju opsežna rušenja, izdvajanja istaknutijih spomenika i izgradnja neostilske arhitekture. Na Trgu Republike je 1885. arhitekt Vincenzo Micheli (1833.–1905.) izgradio veliki slavoluk s natpisom o starom središtu Firence koje je stoljećima bilo zapušteno (squallore) pa je novom arhitekturom središte privremene prijestolnice bilo vraćena u novi život (a vita nuova restituito). Nakon poziva Predsjednika Vlade Agostina de Pretisa 1884. da se Napulj raščisti (sventrare), uskoro je započeo niz projekata obnove (risanamento). Zbog izbijanja epidemije kolere te godine odlučeno je porušiti čitave stare četvrti, probiti nove velike prometnice (Korzo Umberta I) i podići nove strukture (Galerija Umberta I). Po uzoru na Pariz Napoleona III i barona Haussmanna, nakon ujedinjenja Italije i proglašenja Rima novom prijestolnicom, 1883. donesena je regulatorna osnova s planom probijanja velike prometnice Via Nazionale i Korza Viktora Emanuela kroz središte grada. (Primjedba M. Špikić). |
↑12 | Alfonso Rubbiani i Gualtiero Pontoni usprotivili su se 1909. planovima za rušenja u središtu Bologne, odnosno probijanju ravnih prometnica od Neptunova trga do dvaju srednjovjekovnih tornjeva i odatle do željezničke postaje. Predlažući očuvanje dinamike doživljaja povijesnih ambijenata umjesto ujednačavanja uz pomoć prodorne moderne komunikacije, bolonjski je dvojac nekoliko godina prije Giovannonija otpočeo raspravu o urbanističkom prorjeđivanju. (Primjedba M. Špikić). |
↑13 | Znatno mudrija u tom smislu bila je uredba usvojena za prirječje Tibera (Lungotevere) u Rimu, nakon prvog pokušaja izgradnje velikih stambenih blokova s trijemovima. Sada se pak žele građevine koje nemaju velike dimenzije, kako ne bi zatvorile poglede i oduzele zrak četvrtima u njihovoj pozadini. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑14 | Palladio, nav. djelo. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑15 | Palazzo Massimo alle Colonne, renesansna palača arhitekta Baldassarrea Peruzzija (1481–1535), građena 1532. na mjestu starijih antičkih (Domicijanov Odeon) i obiteljskih srednjovjekovnih struktura. Zaobljenim pročeljem okrenuta prema Korzu. (Primjedba M. Špikić). |
↑16 | Camillo Boito već je 1867. pisao o novom trgu ispred milanske katedrale: nakon rušenja starih kuća (demolizioni delle vecchie case) javnosti je postalo jasno da katedrala gubi na monumentalnosti. Sada se osjećala snaga sunca i vjetra, koji je gospođama podizao haljine a gospodi odnosio šešire. Usp. Camillo Boito, Vizii e virtu’ dei concorsi architettonici. Al proposito di un concorso fortunato. Il Politecnico, Parte tecnica 4. serija, sv. 3, svešćić 4: 324-343, Milano, travanj 1867, 325. (Primjedba M. Špikić). |
↑17 | Usp. C. Sitte, nav. djelo; Choisy, Histoire de l’Architecture, sv. II. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑18 | Stalno očuvanje trga u Bruxellesu postignuto je usklađivanjem različitih nekretnina u korist zgrade Hôtel de Ville koji utvrđuje nepromjenjivost pročelja. Općina je zadužena za popravke i nužna održavanja uz pomoć malog doprinosa, a intervenira u ugovor o osiguranju građevina protiv požara. Usp. Comptes rendus du Ier Congrès de l’Art public, str. 38. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). Charles Buls (1837.–1914.), belgijski liberalni političar, od 1881. do 1899. gradonačelnik Bruxellesa, pisac o estetici gradova, zaštitnik povijesnih spomenika starog Bruxellesa. (Primjedba M. Špikić). |
↑19 | Temeljni kanoni vezani uz ta pravila mogu biti: ne odveć visoka „statura“ novih građevina, boje koje nisu sjajne i žive, jednostavno suoblikovanje, prema mogućnosti u strukturi od opeke ili slično. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑20 | Pišući o Korzu, Giovannoni misli na Via del Corso, dugačku prometnicu u smjeru sjever-jug od Trga Popolo do Kapitola, ne na Korzo Viktora Emanuela koji se kreće u smjeru sjeverozapad-jugoistok, od mosta Viktora Emanuela II do Ulice Plebiscita. (Primjedba M. Špikić). |
↑21 | Usp. A. Rubbiani i G. Pontoni, Progetto di una via tra la piazza centrale e le due Torri, Bologna 1910. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑22 | Giovannoni se referira na Izložbu gradova održanu u Dresdenu 1903. Iduće godine, pod uredničkim vodstvom Roberta Wuttkea, profesora na drezdenskoj Visokoj tehničkoj školi, objavljen je zbornik s 28 tekstova njemačkih autora o problematici gradova, pod naslovom Die deutschen Städte. (Primjedba M. Špikić). |
↑23 | Palaču Odescalchi gradio je 1886. Raffaele Ojetti po uzoru na firentinske palače 15. stoljeća. |
↑24 | Usp. Bullettino dell’Associazione per la difesa di Firenze antica. Edilizia Fiorentina, Firenze 1903. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). Guido Carocci (1851-1916) bio je firentinski povjesničar i Nadzornik za starine i lijepe umjetnosti Toskane. Razočaran restauriranjima, rušenjima i novom izgradnjom, 1898. objavio je studiju Nestala Firenca. Usp. Serenita Papaldo, Carocci, Guido. Dizionario biografico degli Italiani 20, 1977. Giuseppe Castellucci (1863.–1939.) bio je arhitekt rodom iz Arezza, od 1892. arhitekt Pokrajinskog ureda za konzerviranje spomenika Toskane. U Firenci radi na restauriranju crkve Santa Trinita i Biblioteca Laurenziana. Restaurirao je povijesne građevine u Cortoni, Pesci, Pisi, Grossetu, Fiesole. U intervencijama u središtu Firence kao članovi povjerenstva u radu su sudjelovali i Luca Beltrami i Camillo Boito. Projekt Caroccija i Castelluccija pobijedio je na javnom natječaju 1902. Iako se zalagao za očuvanje starine, projekt je to činio samo u odnosu na istaknutije spomenike, dok je manje mario za malu arhitekturu. Usp. Giuseppe Miano, Castellucci, Giuseppe. Dizionario biografico degli Italiani 21, 1978. (Primjedba M. Špikić). |
↑25 | Usp. Rubbiani i Pontoni, nav. djelo. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑26 | Nav. djelo, str. 11. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑27 | Pontifikat Siksta IV. (Francesco della Rovere, 1414–1484.) traje od 1471. godine, a Julija II. (Giuliano della Rovere, 1443–1513.) od 1503. godine. (Primjedba M. Špikić). |
↑28 | Usp. Domenico Gnoli, Have Roma, Roma 1909. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑29 | Usp. Pasquale Adinolfi, La Torre dei Sanguigni, Roma 1863., str. 18. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑30 | Usp. Gnoli, Pietro Rosselli architetto, u: Annuario dell’Associazione fra i Cultori d’Architettura 1910.–11., str. 70. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑31 | Beskraj drugih vrlo važnih primjera ovakvih kućica uništen je rušenjima, posebno kod onih na tiberskom prirječju (Lugnotevere), a samo o nekima od njih postoje zapisi. Među njima su, po zidnim uresima u grafitu i slikama, vrijedne spomena one koje u svom djelu donosi Maccari, Graffiti e chiaroscuri, itd. Rim 1873. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑32 | Zbirka takvih pregleda koji su, što se tiče ulice Coronari i njezina susjedstva, izvršeni nedavno pod vodstvom potpisanoga, sabrana je za Izložbu 1911. u Anđeoskoj tvrđavi. U pravilnom slijedu jednog susljednog niza, ona je prikazivala važnost cjelovitosti ovih malih djela nalik kamenčićima velikog mozaika koji prikazuje život toga doba materijaliziranoga u umjetnosti. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑33 | Magistri viarum gradska su služba koja je od srednjovjekovlja brinula o čistoći i prohodnosti ulica, a zbog čestih je nelegalnih iskapanja skrbila i o sudbini nalaza starina za papinsku Kuriju. Službu je reformirao papa Martin V. 1425. o kojemu su već suvremenici (Leonardo Bruni u govoru papi) i historičari (Bartolomeo Platina desetljećima kasnije, u doba Siksta IV.) pisali kao urbanom reformatoru, koji je Rim našao u ruševinama a ostavio u sjaju. (Primjedba M. Špikić). |
↑34 | De Urbe a Sixto Viis ornata. Epigram XVIII: A. Brandolini, Cod. Vat. Est. n. 5008. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). U prijevodu Irene Bratičević: On koji gotovo da je izgledao kao staja, pod tvojom vladavinom zadobiva formu grada; pod tvojim vodstvom Rim je došao k sebi. Usp. Emilio Re, Maestri di strada. Archivio della R. Società Romana di Storia Patria 43, 1920, 5-102. (Primjedba M. Špikić). |
↑35 | Usp. E. Müntz, Les arts à la cour des papes, sv. II. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑36 | Guillaume d’Estouteville (1403./12.–1483.), francuski benediktinac, od 1439. pod Eugenom IV. postao kardinal, od 1477. do smrti služio kao papinski komornik (kamerlengo). (Primjedba M. Špikić). |
↑37 | O neobičnim uvjetima plana i o njegovim prijetećim štetama pisao sam u Novoj antologiji 1908. u nekoliko primjedbi o Razaranju središta Rima. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). Usp. Gustavo Giovannoni, Per le minacciate demolizioni nel centro di Roma. Nuova antologia di lettere, scienze ed arti 138, studeni-prosinac 1908, fasc. 886, 317-319. (Primjedba M. Špikić). |
↑38 | Arturo Viligiardi (1869–1936), slikar, kipar i arhitekt rodom iz Siene, učenik kipara Giovannija Duprèa, djelatan u Rimu, gdje je radio kao arhitekt i dekorater. (Primjedba M. Špikić). |
↑39 | U prvom proučavanju regulatorne osnove iz 1908. ta poprečna ulica bila je zacrtana kao pravocrtna, pa bi plan doveo do rušenja kućice urešene grafitom na Vicolo del Governo Vecchio, kao i kuće tipa Rossellija s natpisom Unde eo omnia u Vicolo dell’Avila, pa i, nešto dalje, unutarnjeg trijema iz sredine 16. stoljeća u San Salvatore in Lauro. No u konačnom izdanju plana, možda zbog tiskarske greške, probijanje ulice je odloženo: ona započinje kod Coronari ali se zaustavlja na nezgodnijem mjestu. (Izvorna Giovannonijeva bilješka). |
↑40 | Poći drugim stazama; parafraza stiha iz 1. pjevanja Danteova Pakla, kada Dante susretne Vergilija koji mu kaže: „Stazama drugim poći ti je sada“ (A te occorre tenere altro viaggio). (Primjedba M. Špikić). |