References
↑1 | Izvorno: De varietate Fortunae. S latinskog prevela Gorana Stepanić. |
---|---|
↑2 | Riječ je o legendarnom asirskom kralju, o kojem izvješćuje Diodor Sicilski, 2.4. |
↑3 | Poggiova rasprava De infelicitate principum dovršena je 1440. godine i posvećena Tommasu Parentucelliju (1397-1444), crkvenjaku-humanistu, govorniku i diplomatu, školovanom u Bologni. U Poggiovu dijalogu sudjeluju ugledni državnici i humanisti Carlo Marsuppini, Cosimo de’Medici i Niccolò Niccoli, koji je glavni govornik. U djelu se raspravlja o nesretnosti vladara lišenih kreposti prema uzoru Cicerona, Izokrata, Lukijana i Seneke. |
↑4 | Parentucelli je 1447. izabran za papu pod imenom Nikola V. |
↑5 | Riječ je o Ksenofontovu djelu Kirupedija, koje je Poggio, uz kritike, preveo s grčkog. |
↑6 | Misli na Martina V. (Oddone Colonna, 1369-1431, pontifikat od 1417. godine). |
↑7 | Eugen IV. (Gabriele Condulmer, 1383-1447, papa od 1431. godine). |
↑8 | Martin V. je umro 20. veljače 1431. |
↑9 | Antonio Loschi (oko 1368-1441), humanist i diplomat rodom iz Vicenze. Školovao se u Padovi i Veroni, 1386-1387. boravio u Firenci i družio se s humanistom i firentinskim kancelarom Colucciom Salutatijem. Uskoro postaje kanonik i djeluje u Lombardiji pod upravom plemićkoga roda Visconti. Od 1391. do 1405. služio u kancelariji vladara Milana i vojskovođa Giangaleazza i Giovannija Marije Viscontija. Od 1406. bio je u mletačkoj službi kao poklisar dužda. Uskoro je postao apostolski tajnik i na tom se mjestu zadržao do 1436. godine. Sudjelovao je na koncilima u Pisi i Konstanzu i djelovao kao papinski poklisar u Ugarsku i njemačke zemlje (kod Žigmunda Luksemburškoga). U službi Martina V. nastavio je diplomatsko djelovanje a nakon papine smrti sastavio mu je latinski epitaf za grobnicu u crkvi sv. Ivana Lateranskog. Pod Eugenom IV. sudjelovao na firentinskom koncilu. U Firenci je 1435. sudjelovao u raspravi o odnosu latinskog i talijanskog jezika skupa s Leonardom Brunijem, Flavijem Biondom i Cenciom de’Rustici. Nakon 1436. ponovo je bio u službi dvora Filippa Marije Viscontija. Preminuo je u rodnoj Vicenzi 1441. godine. Loschi je bio jedan od najvažnijih talijanskih humanista prve polovine 15. stoljeća, u rangu Brunija, Vergerija, Bionda, Valle. Djelovao je i kao latinski pjesnik i dramatičar (tragedije Ahil i nedovršeni Uliks) a upamćen je kao sastavljač invektive In Florentinos, žestokog napada u službi osvajačke politike Giangaleazza Viscontija, na što mu je jednako žestoko odgovorio Coluccio Salutati u obranu Firence. |
↑10 | Možda je riječ o ostacima hrama Jupitera Kapitolinskog, koji su se tada još vidjeli na mjestu. |
↑11 | Vergilije, Eneida, 8,348. Prepjev Tome Maretića. |
↑12 | Usp. Plutarh, Marije 40.9. |
↑13 | Riječ je o Tabulariumu, pismohrani rimske države, koji se još vidi ponad Foruma. |
↑14 | Natpis (Corpus inscript. lat. VI 13) je izgubljen, a prema njemu je vjerojatno nastao natpis CIL VI 14, koji spominje Kvinta Lutacija Katula, konzula 78. p. K. i obnovitelja Kapitola nakon požara 83. p. K. i nalazi se na sjeveroistočnoj strani spomenika. |
↑15 | Ostaci republikanske grobnice plebejskog edila Gaja Publicija Bibula, koja je podignuta na državni trošak, s natpisom koji Poggio navodi (CIL VI 1319), još su vidljivi uz spomenik Viktoru Emanuelu II. |
↑16 | Riječ je o pons Fabriciusu, koji spaja Tiberski otok s gradom. To je najbolje očuvani antički most u Rimu. Natpis (CIL VI 1305) dopušta nagađanja o graditelju: L. Fabricije, curator uiarium od 62. p. K. |
↑17 | Luk se nalazio u blizini crkve Sta Maria in Cosmedin na Velabru. Vjerojatno je riječ o porta Trigemina na republikanskim gradskim zidinama. Natpis podsjeća na obnovu dvojice konzula 2 n. e., P. Lentula Scipiona i F. Kvincija Krispina Valerijana (CIL VI 1385). |
↑18 | Spomenik na Eskvilinu nosio je naziv Trofei di Mario, prema dva trofeja koji su isklesani stajali izloženi od Domicijanova doba. Od 1590. se nalaze na balustradi kapitolskog trga. Građevina je bila golemi nimfej iz doba Aleksandra Severa, a danas je ondje trg Vittorio Emanuele. |
↑19 | Piramida Gaja Cestija nalazi se uz vrata sv. Pavla (nekoć Porta Ostiensis) unutar Aurelijanovih zidina. Natpis (CIL VI 1374) je još vidljiv i spominje epulona Cestija, plebejskog tribuna, umrlog oko 12. p. K. Poggio pogrešno čita ime Pontija Mele. |
↑20 | Riječ je o poslanici Giovanniju Colonni iz Familiares VI, 2. |
↑21 | Loschi ovdje upućuje na Poggiovu zbirku natpisa Sylloge (CIL VI 1). |
↑22 | Usp. Svetonije, August, 28. 4. |
↑23 | Usp. Svetonije, August, 30. 4. |
↑24 | Riječ je o luku koji je srušen u 15. stoljeću, u blizini Emilijeva mosta (‘Ponte Rotto’ od kraja 16. stoljeća). |
↑25 | Do 1819. godine i arheloških istraživanja Antonija Nibbyja, Maksencijeva ili Konstantinova bazilika držana je Hramom Mira. Stup koji Poggio vidi nalazi se danas usred trga ispred crkve Santa Maria Maggiore. |
↑26 | Takozvani ‘Romulov hram’ odnosi se na sina cara Maksencija: nekoć je građevina pripadala sklopu Hrama Mira. |
↑27 | Crkva San Lorenzo in Miranda podignuta je unutar hrama Antonina i Faustine čini se već u 7. stoljeću, a pregradnje su obavljene u 16. i početkom 17. stoljeća. Na pročelju je natpis posvete (CIL VI 1005). Nalazi se na istočnom dijelu Foruma. |
↑28 | Riječ je zapravo o hramu Venere i Rome iz Hadrijanova doba. Nakon požara obnovio ga je car Maksencije. Pravi hram Kastora i Poluksa nalazi se na zapadnoj strani Foruma. |
↑29 | Ova je građevina preoblikovana u crkvu Santo Stefano Rotondo ili Santo Stefano delle Carozze. Ne valja je miješati s poznatom celijskom crkvom. To je jedini hram iz republikanskog doba (s kraja 2. stoljeća p. K.) od grčkog mramora koji je sačuvan u Rimu. Vjerojatno je bio posvećen Herkulu Pobjedniku. |
↑30 | Crkva Santa Maria sopra Minerva dobila je ime prema obližnjem hramu Halkidske Minerve u blizini Rimskog kolegija. Skulptura je lik Nila iz Vatikanskih muzeja, Tibra (iz Louvrea), ili Oceana (danas izgubljena) i otkrivena je 1513. godine. |
↑31 | Zapravo je riječ o Saturnovu hramu, sa jonskim redovima na pročelju i natpisom koji Poggio navodi (CIL VI 937). Nalazi se između Bazilike Julije i Kapitolijskog puta. Hram Sloge nalazio se sjevernije: još mu se vidi podnožje uz slavoluk Septimija Severa. |
↑32 | Možda je riječ o crkvi S. Salvatore de Stadera, između Kapitola i vicus Iugarius. Hram Tellus nalazio se u području Carinae, između Velije i Eskvilina. |
↑33 | Zgrada koja je preoblikovana u crkvu sv. Hadrijana zapravo odgovara zgradi Curia Iulia, koja je zamijenila prvotnu Hostilijevu kuriju Komicija. |
↑34 | Crkva S. Angelo in Pescheria zauzima stubište Oktavijina trijema. Merkurov hram nalazio se u podnožju Aventina, kraj Velikog Cirka. |
↑35 | Stara je predaja izjednačavala mauzolej svete Petronile uz crkvu sv. Petra u Vatikanu sa starim Apolonovim hramom. |
↑36 | Crkva S. Nicola in Statera (ili S. Michele in Statera) nalazi se uz trg Consolazione, uz vicus Iugarius. |
↑37 | Livije, 1. 12. 6. |
↑38 | Hram Junone Lucine nema, suprotno Poggiovu vjerovanju, nikakve veze sa crkvom S. Lorenzo in Lucina, koja se nalazi na Marsovu polju. Vjerojatno je zaključio krivo zbog sličnosti toponima. |
↑39 | Amijan Marcelin, Rerum Gestarum Libri 16. 10. 4. |
↑40 | Ostaci najvećih rimskih termi vide se još u blizini željezničke postaje Termini na sjeveroistočnom dijelu grada. |
↑41 | Riječ je o Karakalinim termama. |
↑42 | Konstantinove terme koje su zauzimale južni dio Kvirinala više nisu vidljive. Poggio je vidio natpis gradskog prefekta Petronija Perpenne Magna Kvadracijana i zapisao (CIL VI 1750). |
↑43 | Terme Aleksandra Severa zamijenile su Neronove; nalazile su se između Panteona i Domicijanova stadiona (današnjega trga Navona). |
↑44 | Domicijanove terme nikada nisu postojale: riječ je o hramu Sunca iz doba Aurelijana, u blizini crkve i samostana S. Silvestro in Capite na Marsovu polju. Poggio obavijesti dobiva iz Liber pontificalis 189. 2. |
↑45 | Ovaj se spomenik ne može prepoznati: možda je riječ o ostacima Trajanova slavoluka na Forumu, ili o nekoj građevini na Cezarovu forumu, koju je Trajan obnovio. |
↑46 | Ovaj slavoluk nam nije poznat. Možda je riječ o monumentalnom ulazu u hram Sunca. |
↑47 | Riječ je o slavoluku koji je porušio papa Aleksandar VII; bio je poznat pod nazivom Arco di Portogallo. Reljefi s ovog slavoluka čuvaju se u Kapitolijskim muzejima. |
↑48 | Galijenov slavoluk, koji se nalazi na Numentanskoj cesti, zapravo su Porta Esquilina republikanskog zida, iznova posvećena caru i njegovoj ženi Salonini. Posvetu je izveo prefekt Aurelije Viktor (CIL VI 1106). Spomenik se nalazi uz ulicu S. Vito. |
↑49 | Usp. Frontin, De aquaeductibus, 4. 3. |
↑50 | Poggio je u pismu od 9. srpnja 1429. pisao: portaui uolumen hoc mecum ut transcribam libellum Frontini, cum sit mendosus et pessimis litteris, adeo ut uix queam legere. |
↑51 | Aqua Virgo bio je vodovod koji je u grad donosio pitku vodu i podzemnim putevima. U doba Nikole V taj je vodovod popravljen, a papa je na zdencu Trevi postavio i svoje insignije. |
↑52 | Celimontanske lukove Klaudijeva vodovoda obnovili su zapravo Septimije Sever i Karakala (CIL VI 1259). |
↑53 | Marcelov teatar. Ovdje Poggio slijedi Svetonija, Julije Cezar, 44. |
↑54 | Ne može se sa sigurnošću reći o kojoj je građevini riječ: možda su to ruševine triju hramova na Forum Holitorium, koje se još vide unutar zidova crkve S. Nicola in Carcere. No spominjanje okruglog dijela navodi ipak na unutarnji dio Marcelova teatra, zajedno s palačom Orsini. |
↑55 | Riječ je o ‘Anfiteatro Castrense’ uz crkvu Santa Croce in Gerusalemme. Amfiteatar je građen od opeke u 3. stoljeću i vjerojatno je izvorno činio dio Sesorijanskog dvora i Aurelijanovih zidina. |
↑56 | Piazza Navona na mjestu Domicijanova stadiona. |
↑57 | Simahov natpis na Pompejevu teatru usp. CIL VI 55. Natpisom genius theatri Pompeiani bavi se i Flavio Biondo u djelu Roma instaurata II, 109. Moguće je da je zapravo riječ o natpisu CIL VI 255, gdje je riječ o genius trjemova Jovia et Herculea, iz Dioklecijanova doba. |
↑58 | Grob M. Antonija Ancija Lupa, na Ostijskoj cesti, danas ne postoji (CIL VI 1343). |
↑59 | Ovu je piramidu – očito mjesto monumentalnog groba poput Cestijeve piramide južnije u gradu – srušio 1499. godine papa Aleksandar VI. U spisima se spominje kao Meta Romuli, pa je ona u blizini vrata sv. Pavla analogno nosila naziv Meta Remi. Danas se na njenom mjestu nalazi crkva Santa Maria in Traspontina. Prikazivana je u nizu gradskih panorama. |
↑60 | Plinije, Naturalis historia, 36. 71. |
↑61 | Riječ je o obelisku koji se od konca 16. stoljeća (prema nalogu pape Siksta V.) nalazi ispred crkve sv. Petra, a nekoć se nalazio unutar Kaligulina vatikanskog cirka. |
↑62 | Ovaj se obelisk iz Maksencijeva cirka uz Apijevu cestu od sredine 17. stoljeća nalazi na trgu Navoni. Hijeroglifski natpis je iz Domicijanova doba. |
↑63 | Obelisk Ramzesa II, danas se nalazi u sklopu Villa Celimontana. |
↑64 | Riječ je o obelisku S. Macuto, koji je preseljen iz Iseuma s Marsova polja. Danas se nalazi na zdencu ispred Panteona. |
↑65 | Prve dvije skulpture smještene su na zdenac Kvirinalskog trga i vjerojatno predstavljaju Dioskure. Druge dvije danas se nalaze na stubištu Senatske palače na Kapitolu. |
↑66 | Poggio, kao i Biondo (Roma inst. 1. 99) pripisuje skulpture Praksitelu i Fidiji prema natpisu koji je vidio na njihovu postolju (opus prassitelis i opus fidiae). |
↑67 | Marforio je možda velika skulptura riječnog božanstva, koja je bila smještena u podnožju Kapitola, kraj Cezarova foruma. Od kraja 16. stoljeća se čuva u Kapitolinskim muzejima. |
↑68 | Poggio pogrešno tumači skulpturu: riječ je o konjičkoj skulpuri Marka Aurelija, koja se do 1538. nalazila u Lateranu, uz crkvu sv. Ivana. Tada je premještena na Kapitol. „Krivo čitanje“, odnosno uvjerenje da je riječ o statui Konstantina, spasilo ju je od razaranja. |
↑69 | Teško je otkriti o kojem je zidu riječ: možda o ostacima Nervina foruma s Minervinom statuom i frizom o Arahninom mitu. Čini se da Poggio izjednačava Komicij sa carskim forumima. |
↑70 | Srušena crkva sv. Bazilija zauzimala je zapravo dio Augustova foruma, uz Marsov hram. |
↑71 | Amijan Marcelin 16. 10. 15. |
↑72 | Svetonije, Kaligula, 22. Stupovi uz Kapitol pripadaju zapravo hramu Vespazijana i Tita, a stupovi uz Palatin hramu Kastora i Poluksa. |
↑73 | Riječ je o crkvi sv. Martina i Luke, između luka Septimija Severa i Cezarova foruma. Natpis je u CIL VI 1718. Tri reljefa čuvaju se u Kapitolijskim muzejima i prikazuju pobjede i trijumfe Marka Aurelija. |
↑74 | Zid o kojem Poggio govori zapravo je Aurelijanov, započet 270. godine. |
↑75 | Riječ je o obnovama Hadrijana I (772-795). |
↑76 | Pontifikati 590-604. i 715-731. |
↑77 | Livije, 6. 32, Dionizije Halikarnaški, Rimske starine, 4. 13. 5. Republikanski zid, podignut 378. pr. K., mogao je zamijeniti već postojeći, koji je pripisivan Serviju Tuliju. |
↑78 | Vatikanske se utvrde podižu nakon napada Saracena 846. godine. Papa Leon IV. (847-855.) je inicijator gradnje. |
↑79 | Poggio govori o obilasku Aurelijanovih zidina. |
↑80 | Plinije, Naturalis historia, 3.66. |
↑81 | Porta Portuensis porušena su 1643. i zamijenjena sadašnjim vratima Portese na drugom mjestu. Aurelijska vrata (u srednjem vijeku vrata sv. Pankracija) pregrađena su u 19. stoljeću. Vrata koja Poggio naziva Cassia odgovaraju vratima Settimiana. |
↑82 | Porta Ardeatina srušena su 1537. kako bi se obnovio ‘Bastione del Sangallo’. Natpis je iz doba obnove (1402). Poggio je iz izvora znao da se Kapenska vrata poklapaju s Apijevom cestom, no nije mogao znati da su ta vrata pripadala republikanskom, a ne Aurelijanovu zidu. |
↑83 | Riječ je o Metrovijskim vratima. |
↑84 | Vjerojatno ‘Porta chiusa’ uz Pretorijansku utvrdu. |
↑85 | Između Pretorijanske utvrde i Numentanskih vrata. |
↑86 | Usp. CIL VI, 1244, 1245, 1246. |
↑87 | CIL VI, 1256, 1257, 1258. |
↑88 | Riječ je o dijelu grada koji se naziva ‘Muro Torto’ unutar Horti Aciliorum. |
↑89 | Ovdje je riječ o Pretorijanskoj utvrdi. |
↑90 | Ovaj je dio Aurelijanovih zidina gotovo u potpunosti srušen. Zid koji je obnovljen 1825. ide drugim smjerom. |
↑91 | Ne zna se je li riječ o Porticus Vipsania ili o Porticus Constantini. Stupovi se još vide na trgu Petria. |