References
↑1 | U tekstu se isključivo govori o ulaznoj kuli gradske jezgre, a koja je i stambena kula knezova Krčkih. Na Sokolcu postoji i mlađa vanjska ulazna stražarska kula koja je dio obrambenog prstena podignutog oko podgrađa sredinom 16. stoljeća. |
---|---|
↑2 | O razvoju brinjskog arhitektonskog sklopa i opširnoj literaturi Sokolca vidi u Drago Miletić – Marija Valjato Fabris, Sokolac Frankopanski plemićki grad u Brinju, Mala biblioteka Godišnjaka zaštite spomenika kulture, Zagreb 2003. |
↑3 | Nekoliko godina nakon dovršetka radova na kapeli, Madona s djetetom premještena je u župnu crkvu, a na glavni oltar kapele postavljena je kopija restaurirane Madone. Iz više razloga prethodni je radni tim bio protiv takvog rješenja na kojem su inzistirali nadležni konzervatori u Gospiću. Madonu je potrebno vratiti na njezino mjesto, a u župnoj crkvi izložiti faksimil. |
↑4 | Drago Miletić, Rasprava o strukturi i funkcijama dvorske kapele Sv. Trojstva u Brinju, Portal 4, Zagreb 2013, 9. |
↑5 | Zbog oskudnih iznosa koji su se iz godine u godinu dodjeljivali kapeli, nisu postojali uvjeti da se i na kuli započne s radovima, makar u nekom manjem obujmu. |
↑6 | U Primorsko-goranskoj županiji već je uspostavljena turistička ruta Putovima Frankopana kojom je obuhvaćeno 17 frankopanskih kaštela i 3 crkve. Godine 2009. predloženo je uspostavljanje Frankopanskog puta od Senja do Oštarija s prezentiranjem sačuvanih infrastrukturnih objekata Jozefinske ceste i najznačajnijih spomenika uz povijesnu cestu: Senj, Majorija, Brinje, Jezerane, Modruš, Pavlinski samostan na Gvozdu, fontana Rožić pod Modrušem, Tounjski most, Generalski Stol, Oštarije. Drago Miletić, Baština i baštinici, Perspektive zaštite frankopanske kulturne baštine s gledišta dosadašnje prakse i prijedlog za temeljne promjene odnosa prema plemićkim gradovima, Modruški zbornik III, Modruš 2009, 307. |
↑7 | Kako se može vidjeti iz ovoga što je rečeno u ovom napisu, općenita su načela zaštite spomenika uglavnom jasna i jednostavna, ali primjena tih načela u pojedinom slučaju je često neodređena i komplicirana. U pojedinom slučaju dolaze u obzir mnogi faktori, tu odlučuju mnogi momenti koji se ponekada razmimoilaze jedno s drugima. Treba u mnogim slučajevima s mnogo mjere, takta i osjećaja odvagnuti sve i odlučiti se da li da se dade prednost dokumentiranosti ili estetici, djelovanju spomenika kao starine (Rieglov „Alterswert“) ili kao umjetnine (Rieglov „Kunstwerk“). Zato se sve češće u stručnoj konzervatorskoj literaturi ističe da u zaštiti spomenika treba postupati „od slučaja do slučaja“… Ljubo Karaman, Razmatranja na liniji krilatice „konzervirati a ne restaurirati“, Bulletin JAZU XIII/1-3, 1965, 89. |
↑8 | U egzaktnost rekonstrukcije slijepih lukova na tom dijelu pročelja pomogla bi i fotogrametrija učinjena u vrijeme dok su stajale obje pete slijepog luka. |
↑9 | Vidljive tragove drvenih serklaža nalazimo na primjer na Medvedgradu, Čaklovcu, Bužinu. |
↑10 | Sedilije su obnovljene u visini većoj od izvorne, ali bez poklopnica s polukružno zaobljenim vanjskim rubom, koje su neophodne za ugodno sjedenje, kao što se sto vidi na primjer u prozorskim nišama frankopanskog Ribnika. |
↑11 | Godine 2018. započeti su radovi na sjevernom, ulaznom pročelju kule. Rekonstruiran je ulaz u kulu s posebno zanimljivim (jedinim u kontinentalnom dijelu Hrvatske) okvirom za kliznu rešetku. Po svemu sudeći zaboravilo se rekonstruirati okomiti kanal i nišu za podizanje kovane rešetke, a što čini s kamenim okvirom nedjeljivu cjelinu. Dopis s uočenim problemima na radilištima dvadesetak plemićkim gradovima urudžbiran je u Ministarstvu kulture 3. prosinca 2018. Odgovor kojem se nisam nadao, nisam ni dobio. |
↑12 | Arheološka istraživanja obuhvatila su uz recentni rondel samo jugozapadni ugao dvorišta, prostor na kojem su se prije pregradnje u 16. stoljeću nalazile pomoćne i gospodarske zgrade, a palas se protezao na nasuprotnoj sjevernoj strani dvorišta. Takvim smještajem palasa omogućeno je rastvaranje njegovog unutarnjeg pročelja „češkim“ prozorima prema osunčanoj, svjetlijoj strani. Usprkos toj nepobitnoj činjenici, u preliminarnom izvještaju navodi se da je arheološki istraživan palas knezova Krčkih. Ana Azinović Bebek, Andrej Janeš, Preliminarni rezultati arheoloških istraživanja palasa starog grada u Brinju, MemorabiLika, časopis za povijest, kulturu i geografiju Like 1 Gospić 2018, 64. |
↑13 | Pritom bismo se mogli prisjetiti i u cijelosti rekonstruirane kule Gračanice i Stupčanice, koje su bile znatno bolje očuvane, ali bez nekih posebnosti sačuvanih pojedinosti. Istovremeno se nastavlja agonija izuzetne valpovačke kule, kojoj nedostaje jedino krov, pa se nastavlja ubrzano propadanje njezina tri kupolasta svoda i zida. |
↑14 | Rekonstruirana je posljednja faza kule, stanje koje je uspostavljeno nakon što su oskudni ostaci izvorne kule tijekom 18. stoljeća iskorišteni za prenamjenu u stražarsku kulu. |
↑15 | Radovi na rekonstrukciji nastavljaju se prema projektnoj dokumentaciji Arhitektonskog studija 25,4 mm d.o.o. iz Šibenika. Izveden je dio predviđenih zidova s neobjašnjivim pojedinostima. „Obnavlja“ se krajiška faza, koja je aktualnim projektom predizajnirana, ona će imati sve samo ne izgled i ozračje vojne utvrde. Prema portalu HGK projekt je promoviran 27. veljače 2017: Sonja Jakšić iz Ministarstva kulture – Konzervatorskog odjela u Karlovcu dala je pregled obavljenih konzervatorskih radova na obnovi Starog grada Drežnika. Ujedno je predstavila trodimenzionalni prikaz budućeg projekta koji je izradio Arhitektonski studio 25,4 mm d.o.o. iz Šibenika. Nije slučajno izabran projektant iz Šibenika. U Šibeniku su „obnovljene“, ili su pred dovršetkom tri tvrđave na način koji se očito mnogima dopao, a na koji nije bilo relevantne reakcije konzervatora. Sada „šibenska manira obnove tvrđava“ nezadrživo prodire u kontinentalni prostor Hrvatske. |
↑16 | Projekt vodi Sisačko-moslavačka županija. Ukupna vrijednost projektne dokumentacije iznosi 5.940.814,92 kuna, uz potporu EU u iznosu od 4.764.484,83 kuna. Projekt revitalizacije četiri spomenika kulture na Banovine zavrjeđuje zaseban kritički osvrt. |
↑17 | Drago Miletić, Prijedlog za projekt: Banovina – postojbina Babonića i Zrinskih, Susreti dviju kultura, Zbornik radova s međunarodnog znanstvenog skupa održanog u palači Matice hrvatske 1. listopada 2009, Zagreb 2012, 507-530. |
↑18 | Kako ne bi sve prošlo bez ikakve reakcije struke, uputio sam dopis 1. ožujka 2021. ministrici kulture i medija u kojem sam, između ostaloga, napisao: Apeliram da provedete javnu stručnu raspravu o spomenutom projektu s kraja 2019. Kao konzervatoru nezamisliv mi je bezosjećajan pristup plemićkom gradu Zrinu, sijelu naših Zrinskih, ili herojskom kaštelu Gvozdansko. Ti, u svojim kategorijama najmarkantniji spomenici kulture, tretiraju se doslovno kao bilo koje dobro, gospodarsko dobro, pri čemu se tim spomenicima kulture nimalo ne priznaje memorijalna, duhovna vrijednost. U projektiranju je prisutno potpuno odsustvo makar i minimuma osjećaja za osjetljivost materijalne kulturne baštine. To je eklatantan oblik pokušaja bestidnog i bezosjećajnog raubanja hrvatskih spomenika kulture. |
↑19 | Žičara nisu samo stupovi sa užetima, tu su gornja i donja stanica žičare unutar kojih se uz pogonsko postrojenje, nalaze sanitarni prostori i neki pomoćni prostori. Do njih vodi sva potrebna infrastruktura – električne instalacije, vodovod, kanalizacija, tu su nužno biopročistač, stanica s agregatom, akumulacija sa strojarnicom. Gornja stanica je preblizu zidovima kaštela, ukupna joj je površina oko 25 % površine kaštela, donja je stanica smještena na najatraktivnijem mjestu, u prvom planu u pogledu sa ceste na kaštel. Priložena vizualizacija u pogledu od donje stanice žičare prema kaštelu ne prikazuje korektno odnos prema kaštelu, koji bi se stvarno vidio znatno više nego što je prikazano. To je samo vrlo mali broj zamjerki koji se može uputiti projektu. Posebna je priča ekonomska isplativost takve razmjerno zahtjevne infrastrukture na takvim lokacijama. Bio bi to novi mali „Obrovac“, sada u kulturi. Žičara i posebno rollercoaster zahtijevaju redovno, skupu i rigoroznu godišnju kontrolu i redovito servisiranje. Na temelju čega je predviđen godišnji broj posjetitelja i kolika bi cijena karte morala biti da bi se pokrili svi troškovi takvog hladnog pogona u danas više nego pustoj Banovini. Na temelju čega netko može misliti da su Hrvati, ili njihovi susjedi s kojima dijele obližnju granicu, željni razgledavanja prezentiranih i održavanih spomenika kulture, posebno na Banovini, slijepom crijevu Hrvatske. Nebrojeno sam puta na cesti Dvor – Glina dugačkoj 59 kilometra susreo tek nekoliko automobila, uglavnom BiH registracije. To je ipak problem za neku drugu struku, konzervatorska i bez njih ima dosta svojih problema. |
↑20 | Konzervatorski odjel u Sisku uvjetovao je prethodnu dozvolu za projekt žičare i rollercoastera određenim izmjenama i dopunama. U prvom od zahtjeva navodi se: Odabrane trase nisu od znatnijeg utjecaja na neposredno prirodno okruženje te su prihvatljive kao i pozicije stanica. Prirodni karakter lokacije i gustu zašumljenost treba maksimalno sačuvati. Uklonjene dijelove šume i druge zahvate u prostoru svesti na minimalnu mjeru, osobito u važnim vizurama prema kaštelu. Ukoliko je potrebno predvidjeti i nove primjerene visoke stablašice u svrhu maskiranja zahvata unutar šume. Mišljenje Konzervatorskog odjela u Sisku od 18. listopada 2019. Što znači prirodni karakter lokacije? Na fotografiji Emila Laszowskog snimljenoj prije 1900. godine nema šume, samo manje grmlje i pojedina stabla, a poljoprivredne kulture uzgajaju se uz zidove kaštela. Padine kaštela nikada do „naših“ dana nisu bile pošumljene. Kaštel svoj prirodni karakter dobiva ogoljivanjem padina, a ne dodatnim pošumljavanjem. Što se tu čuva – šuma ili spomenik kulture? Lokacija donje i gornje stanice žičare nikako ne mogu biti prihvatljive, kao ni sama ideja žičare. |