References
↑1 | Izvorno objavljeno pod naslovom Il restauro dei monumenti u napuljskom časopisu Aretusa, I/1, 1944, str. 68–79. Neznatno izmijenjen, članak je ponovo objavljen 1948. u knjizi Architettura e arti figurative u Veneciji, na str. 7–20, pod proširenim naslovom Restauriranje spomenika i crkva sv. Klare u Napulju. Preveo Marko Špikić. Tekst je objavljen u antologiji Stari gradovi i nova izgradnja u Italiji od 1944. do 1966., Matica hrvatska, Zagreb 2020, 5-27. |
---|---|
↑2 | Iako je u kasnijim tekstovima vrlo neizravno dodirivao pitanje krivnje, Pane je godinu dana nakon pada fašističke Italije i nekoliko mjeseci prije svršetka rata u Europi vidio restauriranje spomenika kao alat demokratske preobrazbe talijanskog društva. |
↑3 | restauro statico: premda Pane vjerojatno misli na konsolidacijske postupke održavanja stanja koje je Vitruvije nazvao firmitas, već na ovom mjestu navješćuje da će teoriji restauriranja ponuditi neku dinamiku. |
↑4 | Pane vjerojatno misli na paradoks inauguriran pod papom Leonom X. na početku 16. stoljeća. Nakon što je Rafael 1515. imenovan Prefektom za rimske starine, čuvanje je značilo i privatiziranje ruševina koje su nastavile služiti za recikliranje grada, odnosno pretvorbu ulomaka u građevinski materijal u brojnim vapnarskim radionicama na rubu Marsova polja. |
↑5 | contaminazione: također „onečišćenje“ ili „zagađivanje“. Pisac se drži predrasuda Camilla Boita s kraja 19. stoljeća i dalje držeći da je barokna umjetnost „prikrivala istinsku vrijednost“ starije umjetnosti. |
↑6 | Antoine-Chrysôstome Quatremère-de-Quincy (1755–1849), francuski arhitekt, teoretičar umjetnosti, autor brojnih studija o teoriji likovnih umjetnosti, kritičar i predavač. U Metodičkoj enciklopediji arhitekture iz 1825. raspravlja o problemima restauriranja. Hrvatski prijevod pojedinih natuknica nalazi se u antologiji Anatomija povijesnoga spomenika, Zagreb 2006. |
↑7 | Eugène-Emanuel Viollet-le-Duc (1814–1879), francuski arhitekt i restaurator, pisac studija o povijesnim spomenicima, zapamćen kao jedan od glavnih promicatelja tzv. stilskog restauriranja u Europi 19. stoljeća. |
↑8 | „U takvim okolnostima najbolje je staviti se na mjesto izvornog arhitekta i pretpostaviti što bi on učinio da, vrativši se na ovaj svijet, mora izvršiti program koji je pred nas postavljen.“ (prijevod Sanje Šoštarić). Usp. Viollet-le-Duc, Restauriranje, u: Anatomija povijesnoga spomenika, Zagreb 2006, str. 268. |
↑9 | Obje su firentinske crkve dočekale treću četvrtinu 19. stoljeća bez dovršenih pročelja. Prvo je prema projektu Niccolòa Matasa (1798–1872) iz 1837. trebalo biti izgrađeno klasicističko pročelje da bi isti arhitekt 1854. pripremio inačicu u toskanskoj gotici prema kojoj su od 1857. do 1862. izvedeni radovi. Usred ujedinjenja Italije i pretvaranja Firence u prijestolnicu Kraljevine Italije organizirana su tri natječaja (1861, 1862. i 1865) za dovršetak pročelja katedrale Santa Maria del Fiore. Nakon brojnih polemika 1867. odabran je rad arhitekta Emilija De Fabrisa (1808–1883), ne zaustavljajući rasprave. Jedan od njihovih sudionika bio je arhitekt i teoretičar restauriranja Camillo Boito (1836–1914), koji je 1871. objavio članak Tri šiljasta zabata na pročelju crkve Santa Maria del Fiore. Za hrvatski prijevod teksta usp. Camillo Boito, Spomenik kao knjiga. Spisi o kulturi, arhitekturi i restauriranju, 1861–1886, Zagreb 2013, str. 59–84. |
↑10 | Castello Sforzesco je golemi kaštel zapadno od povijesnog središta Milana (kojim dominira dugo građena katedrala Porođenja Blažene Djevice Marije). Dobio je naziv po milanskom knezu Francescu Sforzi (1401–1466), vojskovođi, državniku i umjetničkom naručitelju. U doba Napoleonove uprave Milanom zahtijeva se potpuno rušenje sklopa kao spomenika tiraniji. Dijelovi su i porušeni, a sklop je opljačkan. Od 1890. do 1905. arhitekt Luca Beltrami (1854–1933) prema načelima vlastite teorije „povijesnog restauriranja“ (restauro storico), koja se zasnivala na proučavanju pisanih i likovnih arhivskih vrela, restaurira i rekonstruira dijelove sklopa u koji se potom smještaju muzejske ustanove. |
↑11 | Alfonso Rubbiani (1848–1913), publicist i restaurator, 1890-ih radio u jezgri stare Bologne. Unutar udruge Aemilia Ars spojio je arheološko oslobađanje i stilsko restauriranje. Od 1886. do 1913. radio je na sklopu crkve sv. Franje, o čemu je 1900. izvijestio u knjizi Crkva sv. Franje i grobnice glosatora u Bologni: restauriranje od 1886. do 1899. Radovi su uključivali rušenje manjih i većih prigradnji, na čijem su mjestu rekonstruirane grobnice srednjovjekovnih bolonjskih pravnika. Od 1889. do 1899. osmislio je stilsko restauriranje Trgovačke lože (Loggia della Mercanzia), koja je od 14. stoljeća služila kao sjedište Universitas mercatorum i korporacija. Uspio je uvjeriti građane i upravitelje Bologne u opravdanost svojeg postupanja i program ponovnog urešavanja grada (koristeći se krilaticom Bologna riabbellita). Poput Viollet-le-Duca objavljivao je ilustrirane knjige u kojima je tekstom i slikom tumačio povijest, preobrazbe i način povrata povijesnih građevina Bologne u zamišljeno izvorno stanje. |
↑12 | Federico Travaglini (1814–1893), napuljski arhitekt i restaurator. Isprva se bavi antičkim spomenicima Rima i okolice Napulja, potom srednjovjekovnima, razvijajući restauratorsku praksu prema načelima Viollet-le-Duca. Radio je na napuljskoj crkvi sv. Dominika (1850–1853), katedralama u gradovima Capui (1854–1858), Altamuri (1854–1864) i Troiji (1858–1864), te na slavoluku Alfonsa Aragonskog na napuljskom Castelnuovu (od 1852). Usp. Renata Picone, Restauro o „abbellimento“? L’attività di Federico Travaglini, u: La cultura del restauro. Teorie e fondatori, Venezia 2014, str. 108–116. |
↑13 | Dominikanska crkva u Napulju, građena kao trobrodna bazilika između 1283. i 1324. |
↑14 | Crkva sv. Eligija gotička je građevina iz oko 1270. godine. |
↑15 | Crkva je bombardirana 4. ožujka 1943. Nakon ratnih razaranja ostala je bez brojnih fresaka. |
↑16 | Pročelje napuljske katedrale djelo je Enrica Alvina (1809–1876), arhitekta i urbanista, izvedeno nakon njegove smrti, odnosno od 1877. do 1905. Alvino se natjecao i za izvedbu pročelja firentinske katedrale: 1864. objavio je svoj neprihvaćeni projekt. S arhitektima L. Dalla Corte i G. Raimondijem radio je na stilskom restauriranju katedrale u Amalfiju, na kojoj se 1861. urušilo pročelje iz 18. stoljeća. |
↑17 | Fondaco dei Turchi je palača na mletačkom Velikom kanalu. Građena je izvorno oko 1225, od 1381. u vlasništvu je obitelji Este iz Ferrare. Od 1509. do 1527. u rukama je papinske Kurije, a potom ponovo u vlasništvu obitelji Este. Kratko je, od 1602. do 1618. posjeduje obitelj Aldobrandini. Od 1621. Republika predaje zgradu na korištenje osmanlijskim trgovcima, po čemu otada nosi ime. Zapuštena je do sredine 19. stoljeća. Mletačka općina 1860. otkupljuje zgradu koju je desetljeće ranije John Ruskin nazvao „sablasnom ruševinom“. Otada pa do 1869. stilski se restaurira prema projektu Federica Bercheta (1831–1909), te je praktički potpuno izmijenjena, u skladu s tadašnjim programom restauriranja pod krilaticom „Mleci kakvi su nekoć bili“. U njoj se desetljećima nalazio Muzej Correr, a od 1923. je u nju smješten Mletački prirodoslovni muzej. |
↑18 | Riječ je o Općim pravilima za restauriranje spomenika koja su, u formi proglasa Višeg vijeća za starine i lijepe umjetnosti, donesena u Rimu koncem 1931, po povratku talijanskih stručnjaka sa skupa arhitekata i tehničara zaduženih za povijesne spomenike u Ateni u rujnu 1931, na kojem je donesena čuvena Atenska povelja. Talijanski dokument, kako se vidi, po nastanku je dobio ime Talijanska povelja o restauriranju, referirajući se na prvi takav dokument, donesen na kongresu arhitekata u Rimu 1883. pod utjecajem Camilla Boita. |
↑19 | il restauro di ripristino fondato su analogie stilistiche: Paneova definicija stilskog restauriranja. |
↑20 | Paneovi navodi potječu iz prva tri članka talijanske povelje. |
↑21 | Misli se na izgradnju zida od blokova ujednačenih dimenzija, kod Rimljana opus quadratum. Pojam anastiloze pojavljuje se u Atenskoj povelji pod utjecajem grčkih stručnjaka koji su od početka 20. stoljeća radili na konzerviranju i restauriranju atenske akropole, nadovezujući se na velike radove od 1830-ih godina. Talijanski su se stručnjaci za rad na arheološki očuvanim arhitektonskim spomenicima koristili pojmom ponovnog sastavljanja (ricomposizione). |
↑22 | Riječ je o 8. članku Povelje koji glasi: „takvi dodaci u svakom slučaju moraju biti brižljivo i jasno označeni primjenom građe koja je različita od izvorne ili uvođenjem okvira, jednostavnih i lišenih rezbarija, odnosno primjenom znakova ili natpisa, kako izvedeno restauriranje ne bi dovelo u zabludu učenjake i predstavljalo krivotvorinu historijskog dokumenta.“ |
↑23 | Pane navodi dio 5. točke Talijanske povelje o restauriranju, sastavljene 1931, pri čemu je vodeću ulogu imao arhitekt i teoretičar restauriranja Gustavo Giovannoni (1873–1947). |
↑24 | criterio di scelta: Pane ovdje počinje rehabilitirati kriterij kojim su se vodili stilski restauratori 19. stoljeća, a što je izazvalo reakciju oko 1880. godine i dovelo do međuratnih povelja u obranu jednakovrijednosti umjetničkih formi na spomenicima. |
↑25 | l’estrema imparzialità: ovdje se nepristranosti pokušava pridati osobina krajnosti, odnosno zagriženosti. |
↑26 | ciò che maschera o addirittura offende immagini di vera bellezza: pisac ovdje uvodi apodiktički ton, oživljavajući normativnu estetiku koju su teoretičari konzerviranja od 1900. godine do kraja Drugoga svjetskog rata pokušali ublažiti promicanjem jednakovrijednosti stilskih doprinosa i razlikovanja starog i novog. |
↑27 | il brutto: ova rečenica pokazuje bitnu razliku između njemačkih i talijanskih stručnjaka tih godina. Dok su se Talijani nakon ratnih razaranja bez ikakve smetnje nastavili koristiti normativnim estetskim argumentima u konzerviranju, percepcija razorenih spomenika i ambijenata okupirane i podijeljene Njemačke ovisila je o odlukama političkih vrhuški, ali i o kolektivnom osjećaju krivnje, pa je fragmentarno i ružno u slikama gradova nerijetko čuvano kao poticaj društvenoj katarzi i reformi. |
↑28 | Ogni monumento […] come un caso unico: podsjeća na tada aktualnu teoriju restauriranja „od slučaja do slučaja“ (caso per caso) milanskoga profesora Ambrogia Annonija (1882–1954). Već su se oko 1900. njemački teoretičari konzerviranja na Danima njege spomenika i u teorijskim spisima vrlo često koristili tom sintagmom. Vidi antologiju Njega spomenika u Njemačkom Carstvu, prevela Libuše Jirsak, priredio Marko Špikić, Zagreb 2019. |
↑29 | un atto creativo: Pane uvođenjem kreativnosti u konzervatorski postupak donosi novost u talijansku teoriju i praksu restauriranja koja je uskoro pretvorena u novu paradigmu tzv. kritičkog restauriranja. Ipak, u već spomenutom srednjoeuropskom prostoru su prije Prvoga svjetskog rata već započeli rasprava o napuštanju stilskog restauriranja i uvođenje novog stvaralaštva u prostor loma ili nedovršenosti, pojmom Neuschöpfung. |
↑30 | Pane ponavlja argumente s početka 20. stoljeća: dok su tradicionalisti držali da to doba ne posjeduje vlastiti umjetnički izraz ili stil (pa su se i dalje zalagali za historijske forme u dovršavanju spomenika), modernisti su tvrdili da posjeduju samostalnost izraza. Teško je reći da li je Pane 1944. tako pisao zbog kritičkog odnosa prema fašističkom razdoblju, no usprkos monumentalnosti, primjerice Piacentinijeve arhitekture, u 21 godini diktature poredak je naručivao i modernistička djela, poput Terragnijeve Casa del fascio u Comu. |
↑31 | Riječ je o anketi o načelima poratnog rekonstruiranja, koju je potaknuo arhitekt i dizajner Giò Ponti (1891–1979) u milanskim novinama Corriere della Sera. Pane je o tome izvijestio u napuljskim novinama Il Mattino 3. srpnja 1943. |
↑32 | Sv. Klara (Santa Chiara), glavna gotička crkva Napulja, građena između 1310. i 1330, posvećena 1340. godine. Naručitelj izgradnje je Robert Anžuvinski. U drugoj polovini 18. stoljeća unutrašnjost crkve je barokizirana. Teško je razorena savezničkim bombardiranjem grada 4. kolovoza 1943. Stradali su barokni svodovi i dio srednjovjekovnih zidnih slika. Odlučeno je da se prezentira srednjovjekovni sloj crkve. Radovi su dovršeni 1953. |
↑33 | continuando a scoprire ciò che il fuoco ha già parzialmente scoperto: princip razotkrivanja Pane prenosi iz arheologije i ovdje ga primjenjuje na tretman nasilno razorena spomenika. Ratno razaranje tako je shvaćeno kao svojevrsna izlika za „kritičku“ primjenu „kriterija izbora“. |
↑34 | Razaranje Dresdena, nasuprot Paneovim stajalištima, nije spriječilo istočnonjemačke konzervatore da prezentiraju ulomke baroknih oltara, primjerice u crkvama Svetog Križa (Kreuzkirche) i triju kraljeva (Dreigkönigskirche). |
↑35 | Riječ je o monumentalnoj grobnici Roberta Anžuvinskog (1277–1343), koju su iza glavnog oltara do 1345. izveli kipari Giovanni i Paccio Bertini. |
↑36 | Tino di Camaino (oko 1280–1337), kipar i arhitekt rodom iz Siene, učenik Giovannija Pisana, autor monumentalnih grobnica u Pisi (Henrika VII. iz 1315. u katedrali) i Firenci (biskupa Antonija d’Orsa nakon 1321), od 1323. u službi Roberta Anžuvinskog u Napulju. Ovdje je izveo grobnice Katarine Austrijske (nakon 1323) u crkvi San Lorenzo Maggiore, Marije Ugarske (1325–1326) u crkvi S. Maria Donnaregina te Karla od Kalabrije (nakon 1328) i Marije od Valoisa (nakon 1331) u crkvi Santa Chiara. |
↑37 | Museo dell’Opera di Santa Chiara otvoren je tek 1995. i prikazuje povijest izgradnje, preobrazbi i restauratorskih radova na sklopu. |
↑38 | Crkva Santa Maria Donnaregina Vecchia napuljska je crkva klarisa iz 14. stoljeća. Gradi se uz potporu Marije Ugarske do 1316. Kraljici je, kako je navedeno, Tino di Camaino u crkvi podigao grobnicu koja je u 18. stoljeću prenesena u istoimenu novu crkvu da bi u 20. stoljeću bila vraćena. Početkom 1861. samostan je ukinut, a crkva je potom dobila niz javnih namjena (škola, sud, lokalni konzervatorski ured). |
↑39 | Arhitekt-konzervator Gino Chierici (1877–1961) radio je od 1928. do 1934. na restauriranju sklopa, odnosno na prezentiranju srednjovjekovnog sloja. O radovima je objavio knjigu Il restauro della chiesa di S. Maria Donnaregina. |
↑40 | Teško oštećenu crkvu trebalo je dakle tretirati onako kako je Chierici između ratova učinio oslobađanjem crkve Donnaregina. |
↑41 | Citat iz članka 7 talijanske Povelje o restauriranju iz 1931. |
↑42 | Ponovo citat iz 7. članka Povelje iz 1931. |
↑43 | sistemazione ambientale: iako revidira međuratnu teoriju restauriranja, Pane se ovdje vraća na jedno od važnih pitanja te teorije, nastavljajući se na interes prema starim gradovima i četvrtima koje okružuju spomenik, a koji je inaugurirao Giovannoni. |
↑44 | la liberazione del monumento dalle brutture che lo hanno oppresso per secoli: ovdje Pane prenosi estetiku oslobađanja s pojedinosti na širu sliku. Poimanje ružnoće ili „grozota“ prošlo je zanimljiv put od historicističkog spekulacijskog purizma preko fašističke diskriminacije do poratnog kritičkog restauriranja. |
↑45 | Ulica Trinità Maggiore nalazi se u blizini crkve sv. Klare, jugozapadno od trga Gesù Nuovo koji spaja s ulicom Monteoliveto. |
↑46 | Il diradamento: Pane preuzima ovaj pojam od Giovannonija, koji se njime počeo koristiti tridesetak godina ranije u kategoriji urbanističkog prorjeđivanja rimskih ulica (diradamento edilizio). |
↑47 | Ove se ulice nalaze istočno od sklopa crkve sv. Klare. |
↑48 | Načelima prorjeđivanja i uređivanja (diradamento, sistemazione) nakon restauriranja crkve arhitekti su se uistinu bavili godinama. Arhitekt Camillo Guerra (1889–1960) pripremio je projekt urbanističkog uređenja okolice crkve 1954. koji može podsjetiti na radikalne prijedloge međuratnih arhitekata u starim gradovima. A. Siani je svojim skicama 1963. nastavio tu raspravu, na koju se iste godine nadovezao Roberto Pane, baveći se njome skicama do sredine 1970-ih, kada mu se pridružio arhitekt-konzervator Roberto di Stefano (1926–2005). Na fotografijama iz 1960-ih vidi se da se pred Sv. Klarom odvijao gust pješački i automobilski promet kao i da su ondje bili ostaci ruševina. |
↑49 | Ovo načelo izbjegavanja rekonstrukcijskih postupaka – preneseno iz interijera oštećenih povijesnih građevina na ulice gradova – Pane je mogao preuzeti od Carla Ceschija, koji je 1943. u Genovi pozvao na žrtvovanje pojedinih ruševnih građevina u srcu grada kako bi se usred uskih ulica dobilo svjetlosti i zraka. |
↑50 | S. Lorenzo Maggiore: crkva u središtu Napulja iz prve polovine 13. stoljeća, jednobrodna s bočnim kapelama, transeptom i deambulatorijem (kružnim ophodom u svetištu). U samostanu je 1343. boravio Petrarca. Crkva je pregrađena prema volji Karla I. Anžuvinskog koncem 13. stoljeća u gotičkim formama. |
↑51 | Palača na ulici San Biagio dei Librai. |