References
↑1 | Drago Miletić, O obnovi Medvedgrada (1979- 1999.) – kronika s komentarom, Peristil, 44, Zagreb, 2001, 134-135. |
---|---|
↑2 | Miletić 2001, 139. |
↑3 | Drago Miletić, Medvedgrad na Oltaru domovine – pogled izbliza, Zagreb 2020, 89-93. |
↑4 | Letak koji su uoči Nove godine 2000. članovi Hrvatskoga populacijskog pokreta I Hrvatskog pokreta za život i običaje dijelili po zagrebačkim crkvama. Miletić, 2020, 248. |
↑5 | Miletić 2020, 226. |
↑6 | U deplijanu Parka prirode Medvednica, koji se dijeli posjetiteljima, pod naslovom Poboljšanje posjetiteljskog kapaciteta u svrhu održivog upravljanja Parkom prirode Medvednica, navodi se podatak da je za posljednje radove utrošeno 24.223.502 kuna koje je osigurala Europska unija, a Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost osigurao je 2.921.296,22 kune. Budući da se navodi da je ukupno utrošeno 37.726.252,75 kuna, nepoznato je tko je osigurao preostalih 10.581.454,53 kune. |
↑7 | Miletić 2020, 359. |
↑8 | Medvedgrad će se obnoviti sredstvima EU, ugovori su već u ladici, Večernji list, 1. listopada 2017. |
↑9 | U prisustvu predstavnika Vlade ministra Tomislava Ćorića, izaslanika ministrice kulture Tomislava Petrinca i drugih uglednika, Medvedgrad je za posjetitelje ponovno otvorila Marina Popijač, ravnateljica Parka prirode Medvednica. Ministar Tomislav Ćorić i brojni uglednici otvorili Centar za posjetitelje Medvedgrad, portal Jutarnjeg lista, 22. listopada 2021. Uoči svečanog otvaranja bilo je nekoliko članaka u Jutarnjem listu, Večernjem listu, Novom listu i portalima… |
↑10 | Prvi kritični članak o medvedgradskom novom ruhu objavljen je dva tjedna nakon svečanog otvorenja. Boris Beck, Medvedgrad je sišao s Oltara domovine i sad je na Oltaru digitalnog kapitalizma, Večernji list, 5. studenog 2021, 11. |
↑11 | Miletić 2001, 134-135. |
↑12 | U deplijanu ispod podnaslova Cilj projekta piše: Opći cilj projekta je uspostava održivog korištenja prirodne baštine Parka prirode Medvednica i pripadajućih sadržaja s ciljem doprinosa održivom društveno-gospodarskom razvoju na lokalno/regionalnoj razini. Specifični ciljevi projekta: Zaštititi, valorizirati, educirati i promicati održivo upravljanje odredištem prirodne baštine, zaštititi kulturno i prirodno naslijeđe na području Parka prirode Medvednica u okviru programa djelovanja Centra za posjetitelje Medvedgrad i pripadajućih sadržaja čineći ga pritom prepoznatljivim turističkim odredištem koje doprinosi društveno gospodarskom razvoju. Predviđeni rezultati: Projektom će se rekonstruirati kulturno dobro i opremiti novi Centar za posjetitelje Medvedgrad, osigurati sadržaji za posjetitelje i njihov boravak u prirodi, stvoriti novi kapaciteti za održivo upravljanje prirodnom baštinom, unaprijediti turistička ponuda, a posljedično će se otvoriti i nova radna mjesta. Projekt predviđa uređenje biciklističkih ruta, signalizacije unutar i izvan granica Parka te obogaćivanje edukativne i interpretativne ponude Parka kreiranjem raznih programa. |
↑13 | Za grednik sjevernog podruma kupljene su i za ugradnju pripremljene hrastove grede te privremeno pohranjene u dvorištu. |
↑14 | Kako pokazuju izvori iz XVII stoljeća,na medvedgradskom vlastelinstvu dominira jedna poljoprivredna kultura. Gotovo svi prihodi tog vlastelinstva potjecali su iz vinogradarstva. Josip Adamček, Agrarni odnosi u Hrvatskoj od sredine XV do kraja XVII stoljeća, Zagreb 1980, 265. |
↑15 | Stvarno se nije radilo o zakupu, neko o obavezi korisnika podrumskog prostora da se brine o redu i čistoći čitavog Medvedgrada, bez ikakve naknade. |
↑16 | Miletić 2020, 175. |
↑17 | Tada je rekonstruiran južni zid podruma, a u istočni i zapadni zid na mjestima odlomljenih kamenih konzola ugrađene su nove konzole. U istočnom zidu bio je mali podrumski otvor za tek vrlo oskudno osvjetljivanje i primarno za bolje prozračivanje. Taj otvor je negiran u obnovi 1994. godine. |
↑18 | Zanimljivo se sjetiti izjave nekih aktera događanja 1994. o lošim i skupo izvedenim radovima RZH, ali ostaje činjenica da desetak godina ranije postavljeni grednici u zapadnom krilu palasa i dalje stoje, za razliku od o mlađega u istočnom krilu palasa, koji je morao biti zamijenjen. Miletić, 2020. |
↑19 | Tada je posvećena kapela, a redovne mise održavane su, osim zimi, nedjeljom u podne. |
↑20 | Smrekovu šindru zaštitili smo tada trostrukim umakanjem u lazuru boje oraha, a sada ugrađena šindra zaštićena je tek jednoslojnim lazurnim premazom vidljive strane daščice. Arišovu šindru zbog svoje visoke kvalitete nije potrebno dodatno štititi. |
↑21 | Radi se vjerojatno o najstarijim ostacima zidnih slika u kontinentalnom dijelu Hrvatske. |
↑22 | Miletić 2012, 241. |
↑23 | Miletić 2020, 277. |
↑24 | Autor izložbe doslovno je prepisao definiciju s Wikipedije: Bifora (od talijanskog: bifora) tip je prozorskog okna okomito podijeljenog na dva jednaka dijela – stupom, pilonom, ili na neki drugi način. Svaki je dio nadsvođen lukom, a ponekad i cijela bifora jednim dodatnim lukom, pri čemu se u prostoru između dvaju manjih lukova i velikog luka često nalaze dekorativni elementi…. Šteta što autor nije potražio u Likovnoj enciklopediji objašnjenja za pojmove bifora, stup, stupac i sl. Pilona nema unutar bifora. Autoru je posve nejasan pojam nadsvođen, pojam koji upotrebljava za nešto što je nadvijeno, zatim pojam okna nije ovdje primjenjiv, a ni riječ bifora ne dolazi iz talijanskog jezika nego iz latinskog. To je samo jedan primjer kakvim su se izvorima služili autori prezentacije. |
↑25 | Dva tjedna nakon ponovnog otvaranja Medvedgrada žardinijere su se počele raspadati, a na lameliranim drvenim klupama pojavila se ozbiljna oštećenja. |
↑26 | Na internetskoj stranici proizvođača medvedgradske opreme MMM- Vukelić d.o.o. piše: Masivne klupe, stolovi i žardinijere izrađeni su od lameliranih elemenata prvoklasne hrastovine. Moderno dizajnirani namještaj ravnih linija upotpunit će doživljaj posjetiteljima stare utvrde hrvatskih plemića. |
↑27 | Mira Halambek Wenzler, Idejni projekt uređenja okoliša, Kaj, 1984., 101. |
↑28 | O tome piše Ivan Kukuljević Sakcinski: Medju pobilježeniem kvari, što je Mihlović knezu naknaditi morao, dolazi medju ostaliem i neko zelenikovo ili šimširovo drvo (Buchsbaum), što je iz zlobe posjeći dao, i za koje morade 1000 dukatah platiti, jer bijaše debelo kao jedna „greda“ i stajaše baš pred gradom, te je svojom sjenkom služila još starome Stjepanu Gregorjancu čestokrat za odmor. Ivan Kukuljević Sakcinski: Dogadjaji Medvedgrada, Arkiv za povjesnicu jugoslavensku III. Zagreb, 1854.,72. |
↑29 | Pritiskom na gumb silueta životinje kreće se kroz šumu, ptice lete zrakom i slično. |
↑30 | Na crtežu su stabla prikazana pola s lišćem, pola bez lišća te malim detaljem lista i ploda drveta. |
↑31 | Budući da je kula imala četverostrešni krov, ono gdje se posjetitelj nalazi je najviši kat kule, a vrh kule, često obilježen buzdovanom, bio je petnaestak metara viši od mjesta na kojem se nalazi posjetitelj. |
↑32 | S tog mjesta pogled se ne pruža na Gradec i Kaptol, nego prema nekadašnjim srednjovjekovnim selima Šestinama (Kraljevcu), Gračanima, Dedićima i Markuševcu, čiji su stanovnici bili podložnici Kaptola i Gradeca. Lelja Dobronić, Stari „vijenac“ sela oko Zagreba, Zagreb, 2003. |
↑33 | Nesumnjivo je trijumfalni luk kapele stajao još dugo vremena nakon urušavanja krova i svodova u svetištu i lađi, što je dugotrajnim djelovanjem atmosferilija uzrokovalo snažnu eroziju kamena do neprepoznatljivosti njegove profilacije. |
↑34 | Kukuruz i krumpir u Hrvatsku su donijeli njemački doseljenici tek u 18. stoljeću, nakon oslobođenja od Turaka, prvo u Slavoniju. Dok se na Medvedgradu živjelo, njegovi stanovnici pouzdano nisu vidjeli ni kukuruz ni krumpir. Nakon otkrića Amerike kukuruz vrlo brzo dolazi u Španjolsku, gdje njegova zrna po povratku donosi već Kolumbo. Na Balkanu…on će osvojiti široka prostranstva tek u 18. stoljeću, to jest dvjesta godina nakon otkrića Amerike. Fernand Braudel, Strukture svakidašnjice, 1, 170, Zagreb, 1992. |
↑35 | Povodom 450. godišnjice sigetske bitke i pogibije Nikole IV. Zrinskog objavio je sjajnu knjigu Darko Varga o kulturi prehrane u to doba, Hrana, kuhinja i blagovanje u doba Zrinskih, Zagreb, 2016. |
↑36 | Miletić 2020, 284-290. |
↑37 | Zar itko može misliti da će se elekto biciklisti držati samo asfaltiranih puteva? Oni će se kretati i uskim planinarskim stazama, što je posve u koliziji s priželjkivanom željom planinara za mirnim pješačenjem u prirodi. U idejnom projektu hortikulturnog uređenja Medvedgrada prije četiri desetljeća Mira Halambek Wenzler ukazala je na jedan od prisutnih problema: Posebno je nepovoljna s vremenom nastala gusta mreža „divljih“ pješačkih staza…jer povećava nepovoljnu zbijenost tla… Wenzler, 1984.,103. Elektro biciklisti će takvo stanje nedvojbeno dodatno pogoršati. |
↑38 | FOTO Spektakl na visini od 593 metra! Zavirili smo iza vrata obnovljene utvrde Medvedgrad tri dana prije otvaranja, www.novilist.hr/novosti/hrvatska/foto-spektakl-na-visini-od-593-metra-zavirili-smo-iza-vrata-obnovljene utvrde |
↑39 | U 2021. godini najveći iznos za pojedino kulturno dobro Ministarstvo kulture i medija dodijelilo je katedrali sv. Duje u Splitu – 900.000,00 kuna. U gradu Zagrebu, prve godine nakon velikog potresa, u program Ministarstva kulture i medija ušlo je 7 objekata s prosječnim iznosom od 197.000,00. U Zagrebačkoj županiji iste je godine financirano 19 objekata s ukupnim iznosom od 1.993.725,00 kuna, odnosno s prosječnim iznosom od 105.932 kune po objektu. Među financiranim objektima je i Zelingrad s 150.000,00 kuna. |
↑40 | Tako na primjer jedan lifestyle magazin s ushićenjem prikazuje ono što je učinjeno na Medvedgradu: „Centar za posjetitelje inspiriran je bogatstvom drevnog grada, ali je već na prvi pogled jasno da odiše pomalo futurističkim idejama… Centar za posjetitelje Medvedgrad transformirao je drevnu medvedgradsku utvrdu u jedinstveno multimedijalno iskustvo. Kroz naš proces interpretacijskog planiranja i muzeoloških koncepata triju stalnih izložbi vodile smo se snažnim baštinskim porukama koje su uspješno oživjele ovaj ikonični lokalitet. Željele smo da svi posjetitelji kroz osobne doživljaje osvijeste vrijednosti i potrebu zaštite prirodne i kulturne baštine Medvednice ali i razviju dublje poštovanje prema esencijalnom suživotu prirode i čovjeka….Plohe zidova južne kule, u punoj visini, ispunjava maestralna zidna ilustracija Tomislava Tomića, uranjajući nas u začaranu šumu Medvednice. Uz pomoć animacije, zvuka, svjetla ili pokreta, upoznajemo njezine oživljene stanovnike iz blizine, što bi u prirodi bilo rijetko moguće. Spuštanjem u podrum imamo priliku saznati više o tajanstvenim šišmišima, a uz pomoć interaktivnog izloška okušati kako bismo i sami izgledali u obliku ovog visećeg sisavca. … A dok čekamo njihove nove projekte, svratite što prije u divan Medvedgrad! Portal Journal, Zavirite u unutrašnjost fascinantno obnovljenog Medvedgrada“, 21. studenog 2021. |
↑41 | Miletić 2020, 239. |
↑42 | Izložbu su postavile Muze d.o.o., a rade muzeološke koncepcije. Poznatiji su im radovi Ivanina kuća bajke u Ogulinu, Podzemni grad u Paklenici, Ekomuzej Batana u Rovinju… |