References
↑1 | Izvorno: Konrad Lange, Die Grundsätze der modernen Denkmalpflege. Rede gehalten am Geburtsfest Seiner Majestät des Königs Wilhelm II. von Württemberg am 25. Februar 1906. im Festsaal der Aula der Universität Tübingen. Buchdruckerei von Georg Schnürlen, Tübingen 1906. Prevela Libuše Jirsak. |
---|---|
↑2 | Konrad von Lange (1855-1921), povjesničar umjetnosti, sveučilišni profesor. Započeo studij arhitekture, potom arheologije. Diplomirao 1878. u Leipzigu o kompoziciji statua iz Egine, potom 1880-1881. putuje Sredozemljem kao stipendist Njemačkog arheološkog instituta. Habilitirao 1884. u Jeni. Predavao u Göttingenu, a od 1892. u Königsbergu te od 1894. u Tübingenu, gdje je osnovao Institut za povijest umjetnosti. Rektor Sveučilišta 1905-1906. Od 1901. do 1907. vodio je Galeriju slika u Stuttgartu. Glavno djelo mu je knjiga Bit umjetnosti iz 1901, u kojem povezuje estetiku, povijest umjetnosti i psihologiju. |
↑3 | Vilim II. (1848-1921), posljednji kralj Württemberga, vladao od 1891. do 1918. Studirao pravne i gospodarske znanosti u Tübingenu i Göttingenu. Stolovao u Stuttgartu kao vladar liberalnijih pogleda. U prijestolnici je 1907. održan Međunarodni socijalistički kongres, a u kazalištima su igrani komadi koji su drugdje u Njemačkoj bili zabranjeni. |
↑4 | U Strassburgu se 1899. na Glavnom kongresu njemačkih povijesnih i umjetničkih udruga donose rezolucije o očuvanju baštine, zakonskoj zaštiti, okupljanju stručnjaka i publikacijama. Na tom tragu je 1899. Centralblatt der Bauverwaltung počeo objavljivati mjesečni dodatak Die Denkmalpflege koji je pretvoren u glasilo novog pokreta a uređivali su ga Otto Sarazin i Oskar Hossfeld. |
↑5 | Kampf der Alten mit den Jungen: Lange na tragu tadašnje Rieglove konstatacije o razdoblju borbe prenosi osnovne postavke negdašnje querelle des Anciens et des Modernes s kraja 17. stoljeća u Francuskoj na Njemačko Carstvo početka 20. stoljeća. |
↑6 | Misli na Dehiov „letak“ iz 1901. ali i na obnovljenu raspravu o Heidelbergu na šestom Danu njege spomenika u Bambergu 1905. Tamo je u radu posebne sekcije koju je vodio Adolf von Oechelhaeuser, raspravljao velik broj stručnjaka: Ludwig Hoffmann, Paul Tornow, Hermann Eggert, Bodo Ebhardt, Friedrich Ratzel, Paul Clemen, Georg Wickop, prof. Buhl i, dakako, Georg Dehio. |
↑7 | Evangelička Marijina crkva, izgrađena u 13. i 14. stoljeću, stradala je u gradskom požaru 1726. Od 1893. do 1901. stilski je restaurirana u neogotičkim formama prema projektu arh. Heinricha Dolmetscha (1846-1908). Usp. F. Die Wiederherstellung der Marienkirche zu Reutlingen. Deutsche Bauzeitung XXXIV/4, 13. Januar 1900, 21-24 i F. Die Wiederherstellung der Marienkirche zu Reutlingen. Deutsche Bauzeitung XXXIV/6, 20. Januar 1900, 33-37. |
↑8 | frisch und unberührt: još jedan pokazatelj Langeova poznavanja Rieglova Modernoga kulta spomenika, u kojem se vrijednost noviteta (Neuheitswert) očituje u „cjelovitu karakteru tek nastala djela“ te na njegovoj „neokrnjenosti“ i „čistoći“. Alois Riegl, Moderni kult spomenika, njegova bit, njegov postanak. u: Anatomija povijesnoga spomenika. Prevela Libuše Jirsak. Priredio Marko Špikić. Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 2006, 349-411, ovdje 388 i 393. |
↑9 | Riegl piše da je vrijednost noviteta „zapravo najžešći protivnik starosne vrijednosti“. Alois Riegl, nav. dj., 393. |
↑10 | ihre „Haut”, als das künstlerisch Wertvolle: o vanjskim osobinama umjetničkih djela kao nositeljima vrijednosti koje valja čuvati pisao je 1879. Camillo Boito u tekstu o nepravilnostima pri restauriranju mletačke crkve sv. Marka. On je tada raspravljao o „prvotnoj koži“, „kori“ i „površini“ crkvene građevine izložene čišćenju. Usp. Camillo Boito, Spomenik kao knjiga. Spisi o arhitekturi, kulturi i restauriranju, 1861.-1886. Priredio Marko Špikić, prevela Ana Vukadin. Disput, Zagreb 2013, 121-122. |
↑11 | das Abkratzen: kampanje Morrisova Društva za zaštitu starih građevina (SPAB) nazivane su i Anti-Scrape u znak njihova protivljenja „struganju“ vanjskih slojeva na starim građevinama. |
↑12 | Lange vrlo vjerojatno misli na 18. odlomak Luči pamćenja u kojem stoji: „Kako se mogu oponašati površine koje su istrošene do dubine od jednog centimetra? Cijela završna obrada bila je u tom centimetru kojeg nema; ako pokušavate obnoviti tu obradu, vi nagađate.“ John Ruskin, Luč pamćenja, u: Anatomija povijesnoga spomenika. Preveo Marko Maras. Priredio Marko Špikić. Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 2006, 287-314, ovdje 310. |
↑13 | Navod podsjeća na riječi Paula Tornowa izrečene na prvom Danu njege spomenika u Dresdenu 1900: „U tom novom djelu pred nama je u opipljivom obliku ipak staro djelo, iako mu nedostaje draž izvornosti.“ Usp. Paul Tornow, Cornelius Gurlitt i drugi, Načela povrata starih arhitektonskih spomenika u prijašnje stanje. Pitanja stila. u: Njega spomenika u Njemačkom Carstvu, Zagreb 2019, 8-30. |
↑14 | in ein Museum bringen: ovdje se zastupa koncept dislokacije koji je u prvoj polovini 20. stoljeća proveden u Beču (Efeški muzej) i Berlinu (Pergamski muzej), a u Rimu su muzealizirani arhitektonski fragmenti, na primjer portal ljetnikovca kardinala du Bellaya u Muzeju terma u Rimu. Sličan je koncept korišten u milanskom Castello Sforzesco, u koji su smještena gradska vrata Porta della Pusterla dei Fabbri, kao i portal milanske palače Banco Mediceo. |
↑15 | David je premješten u Galeriju Akademije 1873, a prostor Tribune izgrađen je prema projektu arh. Emilija De Fabrisa do 1882. Ispred Palazzo Vecchio je početkom 20. stoljeća postavljena replika statue koja stoji do danas. Camillo Boito kritizirao je De Fabrisov projekt u tekstu Restauratori iz 1884. Usp. Camillo Boito, Spomenik kao knjiga, nav. dj., 159 i 162. |
↑16 | Misli vjerojatno na osudu muzeja Quatremère de Quincyja iz Pisama generalu Mirandi sastavljenim 1796. u doba Napoleonove pljenidbe talijanskih muzeja. Usp. Antoine-Chrysosthome Quatremère de Quincy, Lettres sur le préjudice qu’occasionneroient aux arts et à la science, le déplacement des monumens de l’art de l’Italie, le démembrement de ses ecoles, et la spoliation de ses collections, galéries, musées. Desenne, Quatremére, Marchands de Nouveautés, Paris 1796. |
↑17 | Oponašajući govor stilskih restauratora, Lange ponavlja argumentaciju Tornowa iz 1900, odnosno njegovo načelo VII: ako se primijete „razlike u nijansi boje između starih i novih ostvarenja, izjednačavanje treba prepustiti isključivo vremenu.“ Usp. Paul Tornow, Načela povrata…, nav. dj., 15. |
↑18 | Ernst Friedrich Zwirner (1802-1861), arhitekt i voditelj gradnje katedrale u Kölnu. Studirao u Breslauu i Berlinu kod Schinkela, surađuje u državnoj upravi Oberbaudeputation. Nakon smrti Friedricha Adolfa Ahlerta 1833. postaje Dombaumeister i organizira katedralnu radionicu koja 1842. započinje radove na dovršenju kölnske katedrale uz potporu pruskoga kralja Fridrika Vilima IV. i opće javnosti. |
↑19 | Karl Alexander Heideloff (1789-1865), arhitekt i stilski restaurator. Djelovao u Nürnbergu, gdje projektira i 1837. postaje Kraljevski konzervator za Ludviga I. Bavarskog. Od 1857. postaje Konzervator spomenika u Franačkoj. |
↑20 | diese Mannigfaltigkeit der Stilarten als einen besonderen Reiz, als eine Schönheit: Langeova otvorenost koja se vidi korištenjem pojma Mannigfaltigkeit podsjeća na Gurlittovu obranu raznolikosti stilova (Stilverschiedenheit) i njihove jednakovrijednosti (Gleichwertigkeit). |
↑21 | Paul Clemen i Hermann Muthesius bili su važni posrednici ideja iz kruga Ruskina i Morrisa. |
↑22 | Für uns steht der Alterswert an erster Stelle: kako je navedeno, riječ je tvorevina Aloisa Riegla iz 1903. |
↑23 | Arhitekt Georg Beer (1527-1600.) izgradio je jednu od najvažnijih renesansnih građevina njemačkih zemalja između 1584. i 1593. za württemberškog vojvodu Ludviga. Na mjestu te građevine je 1844. izgrađeno Dvorsko kazalište koje je 19. siječnja 1902. izgorjelo. |
↑24 | Carl Friedrich Beisbarth (1808-1878), arhitekt i restaurator, 1845. bilježi stanje Neue Lusthaus prije pregradnje, s tim da nudi i rekonstrukcije. |
↑25 | Ruševine Lusthaus sačuvane su do danas. |
↑26 | Plemićki grad Bebenhausen, nedaleko Tübingena, mjesto obilježeno višestoljetnom prisutnošću cistercita. Kralj Vilim II. sklonio se tamo 1918. nakon propasti monarhije i nastanka Weimarske Republike. |
↑27 | die neuen Teile in einem einfachen ruhigen und nicht aufdringlichen modernen Stil ausführt: rasprava o prepoznatljivosti i izgledu nadopune traje od početka 19. stoljeća kada su arhitekti Pija VII. konsolidirali i restaurirali Kolosej i Titov slavoluk u različitim materijalima od izvornika. Načela je pokušao uspostaviti Camillo Boito, zastupajući 1886. „neutralnu boju“ restaurirane površine. Karakteristično za Boita, jedan od govornika u dijalozima o konzerviranju ili restauriranju recitira stihove Svi koji poslije vide djelo moje / Moraju razabrat sve što moderno je. Camillo Boito, Spomenik kao knjiga, nav. dj., 255 i 270. |
↑28 | U Württembergu služba zaštite spomenika postoji od 1853. Tada je Konrad Dietrich Haßler (1803-1873.) imenovan državnim Konzervatorom umjetničkih spomenika i starina. Njega je 1873. naslijedio arheolog i povjesničar umjetnosti Eduard Paulus (1837-1907), a njega 1898. povjesničar umjetnosti Eugen Gradmann (1863-1927), djelujući kao Pokrajinski konzervator do umirovljenja 1920. |
↑29 | Lange anticipira pozive austrijskog konzervatora Maxa Dvořáka iz Katekizma zaštite spomenika objavljenog 1916. na poštivanje dužnosti prema kulturi i domovini. Usp. Max Dvořák, Katekizam zaštite spomenika. Prevela Jasenka Mirenić Bačić, priredio Marko Špikić. Jesenski i Turk, Zagreb 2016, 62 i 65. |