References
| ↑1 | Antoine-Chrysostome Quatremère de Quincy, Ruine, Ruines, u: Encyclopedie methodique. Architecture, Tome troisieme, Paris 1825, 312-313. S francuskoga prevela Sanja Šoštarić. |
|---|---|
| ↑2 | Razlika između jednine i množine riječi ruine koju autor potanko objašnjava nije ista u francuskom i hrvatskom jeziku, pa smo bili prisiljeni njenu jedninu prevesti riječju propadanje, a množinu riječju ruine (prim. Sanje Šoštarić). |
| ↑3 | des restes. |
| ↑4 | O Splitu je Quatremère de Quincy pisao u natuknici Spalatro u Dictionnaire historique d’architecture, 2. svezak, Pariz 1832, 487-489. |
| ↑5 | Quatremère de Quincy je 1825. još uvijek imao sigurnu, hegemonijsku poziciju u pitanjima ukusa, iako su se tih godina pojavili prvi istraživači srednjovjekovnih spomenika Normandije. Izostavio je činjenicu da je u Duhu kršćanstva Chateaubriand pisao o kršćanskim ruševinama. |
| ↑6 | leur conservation. |
| ↑7 | Quatremère de Quincy je 1824. objavio studiju Histoire de la vie et des ouvrages de Raphael. |
| ↑8 | Odnos pape Leona X. Medici (pontifikat 1513-1521) i Rafaela stoljećima se razmatrao kao vrijeme utemeljenja državne službe za zaštitu spomenika, kako u papinskim kurijama do početka 19. stoljeća (što je vidljivo i u Hirografu pape Pija VII. iz 1802), tako i u povijesnoumjetničkoj historiografiji. Leon X. je 1515. imenovao Rafaela Prefektom rimskih starina (Praefectus marmorum et lapidum omnium), a umjetnik je oko 1519. s Baldassareom Castiglioneom papi uputio poslanicu u kojoj spominje i papinu želju da se na temelju ruševnih ostataka predoči izvorni izgled Rima. |
| ↑9 | Giovanni Paolo Pannini (1691-1765), slikar rimskih ruina. |
| ↑10 | pittoresque. |
| ↑11 | les souvenirs. |
| ↑12 | de prolonger l’existence des monumens d’architecture. |
| ↑13 | d’arrèter leur dégradation. |
| ↑14 | de les compléter. |
| ↑15 | en rétablissant ce qui leur manque sur le modèle des parties qui subsistént. |
| ↑16 | Riječ je o restauratorskoj intervenciji koju su vodili arhitekti Pija VII. Rafaele Stern i Giuseppe Valadier. Dotrajali je i fragmentirani izvorni spomenik rastavljen i ponovo sastavljen te restauratorski integriran s jasnom razlikom u građi između izvornika i restauratorskog dodatka, bez korištenja uresa na integriranome dijelu. |
