References
↑1 | I nostri vecchi monumenti. Conservare o restaurare?, Nuova antologia 3. serija, sv. 3(87), fasc. XI, Rim, 1. lipnja 1886, 480-506. Prevela Ana Vukadin. |
---|---|
↑2 | Navod iz Viollet-le-Ducove natuknice Restaurirati, objavljene 1866. u osmom svesku Rječnika francuske arhitekture. U prijevodu Sanje Šoštarić: „Restaurirati neku građevinu znači vratiti je u stanje prvotne cjelovitosti, stanje koje u datom trenutku možda nikada nije ni postojalo.“ Usp. Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc, Restauriranje, u: Anatomija povijesnoga spomenika, Zagreb 2006, 241. |
↑3 | Utvrđeni povijesni grad u pokrajini Languedoc na jugu Francuske. Rimljani podižu utvrdu na brežuljku, koja u 13. stoljeću doživljava znantne preinake. Do 1789. služila u vojne namjene, potom zapuštena i razarana, da bi 1820. ponovo postala utvrdom i tako se počela čuvati. Viollet-le-Duc je posjetio grad 1830-ih godina, kada započinje novi zanos prema povijesnim spomenicima u Francuskoj. Usp. Jukka Jokilehto, A History of Architectural Conservation, Oxford 1999, 147-149. |
↑4 | Plemićki grad u Pierrefondsu, u pokrajini Pikardiji na sjeveru Francuske. Prva utvrda podignuta je u 12. stoljeću. Koncem 14. i početkom 15. stoljeća dolazi do pregradnje. Razaranje započinje početkom 17. stoljeća i polako se zapušta, da bi ga 1810. otkupio Napoleon I. U romantizmu se razvija senzibilitet prema toj slikovitoj ruševini, pa je 1862. upisana kao povijesni spomenik. Napoleon III. je zatražio 1857. od Viollet-le-Duca da restaurira golemi sklop, što je ovaj učinio od 1858. do 1870. godine. Arhitekt je u velikoj mjeri rekonstruirao prema hipotezi i projektirao, pa je čitav projekt izložen kritici. Usp. Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc, Description du chateau du Pierrefonds, Paris 1857. |
↑5 | Još jedan navod iz Viollet-le-Ducove natuknice: „pretpostaviti što bi on učinio da, vrativši se na ovaj svijet…“. Usp. Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc, Restauriranje, nav. dj., 268. |
↑6 | Bilo bi djetinjasto ponovno reproducirati krajnje čudnu konstrukciju. Riječi potječu iz jednog Viollet-le-Ducova izvješća Vijeću glavnih nadzornika (za povijesne spomenike Francuske) od 27. siječnja 1873. u kojem se obrušio na princip rekonstrukcije bez kritičkog preispitivanja starih formi. |
↑7 | Predrasude prema baroknoj umjetnosti, a naročito kada je bila riječ o pregradnji odnosno prekrivanju ranijih slojeva, u doba sastavljanja Boitova teksta još su bile jake u Europi pa su čitavi ansambli crkvenih interijera bili žrtvovani zbog principa stilske čistoće. Iznimku su počeli činiti njemački povjesničari umjetnosti, prvo Cornelius Gurlitt (1850-1938), koji je 1886. objavio knjigu o baroku, rokokou i klasicizmu u Belgiji, Nizozemskoj, Francuskoj i Engleskoj da bi 1887. objavio Povijest baroknog stila u Italiji. No ni to nije pomoglo: nakon razaranja u Drugom svjetskom ratu vodeći su teoretičari restauriranja poput Renata Bonellija pisali o „nevažnom tragu… nekog ružnog oltara 17. stoljeća“. Usp. Renato Bonelli, Principi e metodi nel restauro dei monumenti), u: Scritti sul restauro e sulla critica architettonica, Roma 1995, 21-25. Bonellijev tekst objavljen je izvorno 1947. godine. |
↑8 | Giuseppe Mongeri (1812-1888), tajnik, potom profesor povijesti umjetnosti na Akademiji Brera u Milanu. U brojnim publikacijama u časopisima Il Crepuscolo, La Perseveranza (u kojima je objavljivao i Boito) bavio se milanskim i lombardskim spomenicima i slikarstvom. |
↑9 | Usp. Giuseppe Mongeri, L’arte in Milano: note per servire di guida nella città, Milano 1872, 312. |
↑10 | Uklanjanje pročelja 18. stoljeća i potpuna pregradnja crkve djelo je arhitekta Paola Cese-Bianchija (1840-1920), Boitova učenika i suradnika. Voditeljem radova imenovan je 1882, a potrajali su do 1905. Osim čišćenja interijera i otkrivanja romaničkog sloja, crkva je dobila i novi ures: oslik Luigija Cavenaghija i oltar Ludovica Pogliaghia, a Cesa-Bianchi je projektirao glavni oltar, propovjedaonicu i pluteje. Porušeno pročelje nadomješteno je hipotetičkim rješenjem koje je trebalo oponašati lombardsku romaniku, a princip čistoće stila proveden je i rušenjem bočne kapele iz 16. stoljeća. Usp. Luciano Patteta (1980), Cesa-Bianchi, Paolo, u: Dizionario biografico degli Italiani 24, Roma, http://www.treccani.it/enciclopedia/paolo-cesa-bianchi_%28Dizionario-Biografico%29/. |
↑11 | Crkva izgrađena između 1490. i 1520. prema projektu Mattea Carnilivarija, pregrađena u baroknom stilu u 17. stoljeću. |
↑12 | Lodovico Brunetti (1813-1899), profesor patološke anatomije na Sveučilištu u Padovi, rodom iz Rovinja. Bavio se tehnikama kremiranja i balzamiranjem leševa, o čemu je objavljivao 1873. i 1884. godine. |
↑13 | Gerolamo Segato (1792-1836), putnik i istraživač, od 1818. više puta u Egiptu. Od 1823. u domovini se posvećuje kartografiji, a pred smrt i kemiji, otkrivajući postupak očuvanja životinjskih i ljudskih tjelesa petrifikacijom. Otkriće nije objavio pa je i tehnika otišla s njim u grob. |
↑14 | Melchiorre Cesarotti (1730-1808), talijanski književnik, jedan od preteča romantizma u Italiji. Poznat je po svom prijevodu (ili preradbi) pjesama mitskog galskog pjesnika Ossiana, kojim je pokrenuo trend tzv. osijanskog stila u Italiji i Francuskoj. (Prim. Ane Vukadin). |
↑15 | Domenico Sestini (1750-1832), arheolog i numizmatičar iz Firence. Od 1777. putuje na istok: do 1792. obišao je Malu Aziju, Mezopotamiju, Egej, balkanski poluotok, o čemu je objavio devet svezaka Pisama i Putovanja, od 1779. do 1815. U tim je djelima opisao važne ruševine i spomenike, kao i novac. Nakon boravaka u Njemačkoj i Parizu, pozvan je u Ugarsku urediti Hedervaryjev muzej. Veliki vojvoda Toskane Ferdinand III. imenovao ga je profesorom na Sveučilištu u Pisi. Boito se referira na Sestinijevo djelo Sopra i moderni falsificatori di medaglie greche antiche, objavljeno u Firenci 1826. |
↑16 | Guillaumeu Beauvaisu (1698-1773) je 1794. u Dresdenu na francuskom objavljeno djelo Način razlikovanja starih medalja od krivotvorenih. Boito je mogao konzultirati pariško Picardovo izdanje iz 1885. godine. |
↑17 | Ovdje se vidi odmak od Ruskinova zagovaranja da se građevina koja je dotrajala prepusti dostojanstvenoj smrti zbog nedopustivosti zadiranja u ono što su prvotni graditelji oblikovali a kasniji korisnici i vrijeme preoblikovali na tvarnoj pojavnosti djela. Boito se s time nije mogao pomiriti. |
↑18 | gomilom šaljivaca i glazbenika. |
↑19 | Jesam li vam pričao o prepelicama s rižom što ih jedu u Milanu? To je najznačajnije što sam u tom gradu pronašao. |
↑20 | l’importanza archeologica, l’apparenza pittoresca, la bellezza architettonica. |
↑21 | Ricomposizione: pojam je Boito koristio 1884. u tekstovima Restauratori i Srednjovjekovni kaštel. |
↑22 | Dok je dvije godine ranije pisao samo o intervenciji Pija VII. na istočnoj strani Koloseja, dovršenoj 1807. godine, Boito sada spominje i intervenciju Giuseppea Valadiera na zapadnoj strani građevine od 1823. do 1826. Tada nije podignut neutralni nosač nalik kontraforu, nego je arhitekt izgradio potporanj oponašajući izvornu arhitekturu, ali u opeci. Usp. Jukka Jokilehto, A History of Architectural Conservation, nav. dj., 85-86. |
↑23 | Luigi Canina (1795-1856), arhitekt i arheolog. Studij od 1810. do 1814. u Torinu, od 1818. u Rimu, gdje je surađivao s arheologom Antonijem Nibbyjem. Akademiji sv. Luke je 1822. predstavio historijski spis s ilustracijama Anfiteatro Flavio, descritto, misurato e restaurato, koji pokazuje njegove intencije. Na temu ga je nesumnjivo uputio Valadier. Pisao je i povijest arhitekture: 1827. objavljuje Grčku arhitekturu, 1834. Rimsku arhitekturu, a 1842. Topografski prikaz staroga Rima. Od 1833. je član Akademije sv. Luke. Iskapao je na Apijskoj cesti i na Rimskom forumu, a 1855. postao je predsjednik Kapitolijskog muzeja. Usp. Werner Oechslin (1975.), Canina, Luigi, u: Dizionario biografico degli Italiani 18, Roma, http://www.treccani.it/enciclopedia/luigi-canina_%28Dizionario-Biografico%29/. Canina je na konsolidiranju i izgradnji južnoga pročelja Koloseja – koje je bilo velikim dijelom porušeno, između 1846. i 1853. surađivao s Gaspareom Salvijem. Usp. Maria Lanni – Patrizia Trovalusci, Prevenzione sismica nei restauri ottocenteschi dell’Anfiteatro flavio, u: Roma. Problemi dell’area archeologica centrale – Questioni di identità urbana, Roma 1989, 57-61. |
↑24 | Fiorelli je 1875. objavio djelo Opis Pompeja. |
↑25 | Ova rečenica pokazuje koliko se promijenilo Boitovo stajalište prema stilskom restauriranju od 1879, kada je stajao između mletačkih restauratora sv. Marka i engleskih kritičara. Sedam godina nakon Francuzove smrti moglo se govoriti o promjeni teorijske paradigme. |
↑26 | Ovdje se vidi nedosljednost teorijskih načela: kada je bio u pitanju barokni stil, sugovornici su bili za njegovo uklanjanje. Kada je riječ o renesansnom sloju na mletačkom sv. Marku, stajališta su drugačija. |
↑27 | Wilhelm Körner (1839-1925), kemičar njemačkog podrijetla, od 1870. predavao organsku kemiju na Sveučilištu u Milanu. |
↑28 | Agostino Frapolli (1824-1903), rodom iz Milana, gdje je od 1859. predavao kemiju. |
↑29 | Giovanni Carnelutti (1850-1901), rodom iz Udina. Studirao u Beču, od 1871. u Rimu na Kemijskom institutu, od 1881. u Milanu nasljeđuje Frapollija. |
↑30 | Boito se referira na Ruskinova stajališta iz djela The Stones of Venice, sv. 2, poglavlje 3 o Muranu. |
↑31 | Palazzo Marino u Milanu, djelo arhitekta Galeazza Alessija (1512-1572), djeluje u Milanu od 1560. do 1569. godine, radeći na crkvi sv. Barnabe te dvorištu i pročelju crkve Santa Maria presso San Celso. Pročelje palače Marino, koja je od 1861. sjedište milanske Općine, restaurira se od 1888. do 1892. prema projektu arhitekta Luce Beltramija. |
↑32 | Spomenik književniku, djelo milanskoga kipara Francesca Barzaghija, podignut je 1883. u blizini palače, na Trgu San Fedele. Ispred palače se, na Trgu della Scala, nalazi i spomenik Leonardu da Vinciju kipara Pietra Magnija iz 1872. |
↑33 | Dominikanska crkva Santa Maria delle Grazie započeta je 1463. pod vodstvom Guinifortea Solaria. Gradnja samostana dovršena je 1469. Koncem 15. stoljeća započinje izgradnja tribune koja se pripisuje Donatu Bramanteu. |
↑34 | U velikom požaru te godine, koji je uništio Dvoranu Velikog vijeća i Izbornu dvoranu, stradala su djela Gentilea da Fabriano, Pisanella, Alvisea Vivarinija, Vittorea Carpaccia, Giovannija Bellinija, Pordenonea, Ticijana. |
↑35 | Riječ je o slici Povorka na Trgu Svetoga Marka Gentilea Bellinija iz 1496, koja se čuva u mletačkim Galerijama Akademije. |
↑36 | Vjerojatno je riječ o Carpacciovoj slici Lav Svetoga Marka iz 1516. koja se čuva u mletačkoj Duždevoj palači. |
↑37 | Vjerojatno misli na panoramu Venecije iz 1500. godine, djelo slikara i grafičara Jacopa de’Barbarija. |
↑38 | Pozivajući se na likovna vrela Boito podržava glavna stajališta takozvanog „povijjesnog ili historijskog restauriranja“ (restauro storico) svojeg učenika Luce Beltramija, koji je nekoliko godina kasnije počeo rekonstruirati dijelove sklopa Castello Sforzesco u Milanu uz pomoć arhivskih pronalazaka. Možda najpoznatiji uzor za takvo postupanje vidimo u arhivskim pronalascima izvornih nacrta kölnske katedrale početkom 19. stoljeća, koji su potakli integriranje te goleme nedovršene građevine. |
↑39 | Bassanova slika nalazi se u Duždevoj palači, a nastala je između 1590. i 1594. godine. |
↑40 | Restauriranje crkve Santa Trinità u Firenci predstavlja izuzetak u svoje doba jer su planovi za postizanjem čistoće stila izazvali velike polemike. Restauriranje je povjereno arhitektu Giuseppeu Castellazziju (1834-1887), učeniku Pietra Selvatica. Postupak je 1881. promicao i Guido Carocci, Nadzornik toskanskih spomenika. Radovi su započeli u kolovozu 1884. pod nadzorom Povjerenstva za konzerviranje spomenika u firentinskoj pokrajini. Uskoro se Castellazzijevom projektu suprotstavio Emilio Marcucci, Nadzornik iskapanja starina i spomenika u firentinskom okrugu, ističući da je prošlo vrijeme potpunih restauriranja, konkretno se protiveći uklanjanju dodataka Buontalentija (stubišta prezbiterija i pročelja). Početkom 1885. u novinama Nazione se razvila polemika. Castellazzi je 1887. objavio monografiju La basilica di S. Trinita. I suoi tempi ed il progetto del suo restauro u kojoj se i dalje zalagao za uklanjanje i premještanje Buontalentijevih djela, ističući vrijednost „čistoće stila“ (purezza dello stile) crkve 13. stoljeća. Restauriranja su do 1897. ipak očuvala kasnije slojeve. Usp. Giuseppe Miano (1978), Castellazzi, Giuseppe, u: Dizionario biografico degli Italiani 21, Roma, http://www.treccani.it/enciclopedia/giuseppe-castellazzi_%28Dizionario-Biografico%29/. |
↑41 | Bernardo Buontalenti (1531-1608), arhitekt, slikar i minijaturist iz Firence. Radio za obitelj Medici (Cosimo I, Francesco), nadahnut djelom Bartolomea Ammannatija. Maštoviti projektant, autor scenografija za medičejske svečanosti. Projektira tloris grada Livorna (1577), spoj Uffizija i palače Pitti, pročelje Santa Trinità (1593), utvrdu Belvedere u Firenci za Ferdinanda I. (1590-1595). |
↑42 | Bernardino Barbatelli, zvan Poccetti (1548-1612), firentinski slikar, Buontalentijev učenik, počeo kao dekorater (Palazzetto Pitti). U Firenci izvodi fresko-cikluse u velikom klaustru Santa Maria Novelle, palači Capponi, palazzo Pitti. U Santa Trinità oslikava kapelu Strozzi. |
↑43 | Giovan Battista Caccini (1559/62-1613), kipar i arhitekt iz Firence. Projektirao trijem Santissime Annunziate u Firenci (1599-1601), kor sa ciborijem u Brunelleschijevoj crkvi Santo Spirito (započeto 1590), izveo više kipova u vrtu Boboli, a za Most sv. Trojstva je 1605. izveo dvije statue, Ljeto i Jesen, koje su teško oštećene u Drugom svjetskom ratu pa su rekonstruirane. Caccini je 1594. izveo reljef Svetog Trojstva na Buontalentijevu pročelju crkve Santa Trinità. Usp. Mina Bacci (1973), Caccini, Giovan Battista, u: Dizionario biografico degli Italiani 16, Roma, http://www.treccani.it/enciclopedia/giovan-battista-caccini_%28Dizionario_Biografico%29/. |
↑44 | Cristofano Allori, zvan Bronzino (1577-1621), firentinski slikar, sin Alessandra, od kojega je uzeo i nadimak. Napušta manirizam i bliži se eklekticizmu bolonjskih slikara. Oslikao je strop crkve Cavallieri u Pisi (1604). |
↑45 | Domenico Cresti, zvan Passignano (1559-1638), slikar, formira se kod Federica Zuccarija u Firenci, Rimu i Veneciji od 1575. do 1589. Početkom 17. stoljeća djeluje još u Lucci, Livornu i Rimu. U crkvi Santa Trinità je 1593-94. oslikao kapelu sv. Ivana Gualberta. |
↑46 | Crkvu San Petronio 1390. je započeo graditi Antonio da Vincenzo kao trobrodnu baziliku s bočnim kapelama. Gradnja je dovršena u 17. stoljeću no pročelje nikada nije izgrađeno: u donjim dijelovima su sačuvani kiparski radovi Jacopa della Quercia iz 1425-38. godine. U 16. stoljeću se niz arhitekata iskušao u projektiranju cjelovita pročelja: Baldassare Peruzzi (1522.) i Giacomo Barozzi Vignola (1543.) je zamišljaju u gotičkim formama, a Palladio (1577.) u klasičnima. Usp. Carlo Ceschi, Teoria e storia del restauro, Roma 1970, 16-18. |
↑47 | Serafino Balestra (1831-1886), kanonik, restaurator crkve S. Abbondio u Comu od 1863. Uklonio svodove 16. stoljeća i otvorio nekadašnje prozorske otvore, kao i četiri apsidiole, koje su bile pokrivene oltarima. Podigao sjeverni zvonik, koji se bio urušio 1784. |
↑48 | Ferdinand de Dartein (1838-1912), francuski arhitekt, slikar i povjesničar umjetnosti, objavio je 1865. djelo Étude sur l’architecture lombarde et sur les origines de l’architecture romano-byzantine. |
↑49 | Andrea Palladio je 1542. započeo projekt pregradnje Palazzo della Ragione u Vicenzi, 1545. ga je dovršio a 1549. mu je povjerena izvedba. Tako je gotička palača projektanta Domenica iz Venecije pretvorena u renesansnu Baziliku, koju je Palladio prikazao u svojoj knjizi I quattro libri dell’architettura 1570. godine. |
↑50 | Alfred de Falloux (1811-1886), francuski historičar i političar, bio je ministar javne naobrazbe i bogoštovlja od prosinca 1848. do rujna 1849. godine. |
↑51 | Puni naslov teksta jest Naputak za očuvanje, održavanje i restauriranje dijecezanskih građevina, naročito katedrala. Izvorno je objavljen Bulletin du Comité historique des arts et monuments 1, 1849: 131-155. Za hrvatski prijevod Sanje Šoštarić usp. Prosper Mérimée – Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc, Naputak za očuvanje, održavanje i restauriranje dijecezanskih građevina, naročito katedrala, u: Anatomija povijesnoga spomenika, nav. dj., 105-136. |
↑52 | Djelo je uredio Jean-Philippe Schmit, zaposlenik Ministarstva bogoštovlja, Nadzornik vjerskih spomenika, član Historijskog vijeća za umjetnosti i spomenike. Usp. Jean-Philippe Schmit, Nouveau manuel complet de l’architecte des monuments religieux, ou Traité d’application pratique de l’archéologie chrétienne a la construction, a l’entretien, a la restauration et a la décoration des églises, Paris 1845. |
↑53 | Georges Cuvier (1769-1832), francuski zoolog, anatom i paleontolog. Francuski stilski restauratori koristili su njegov Zakon o suodnosu formi (Loi de corrélation des formes) – prema kojem je moguće rekonstruirati cjelovito tijelo uz pomoć ulomka – u rekonstruiranju nedovršenih, pregrađenih ili oštećenih građevina. Cuviera spominje i Viollet-le-Duc u spomenutoj natuknici Restauriranje iz 1866. |
↑54 | Kod oštećenog spomenika bi bilo bolje konsolidirati nego popravljati, bolje popravljati nego restaurirati i bolje restaurirati nego uljepšavati. U svakom se slučaju ne dopušta uklanjanje. Usp. Jean-Philippe Schmit, Nouveau manuel, nav. dj., 74. Navod potječe iz načela koje je sažeo povjesničar umjetnosti i teoretičar konzerviranja Adolphe-Napoleon Didron u svom časopisu Annales archeologiques 3, 1845, 122-124. |